САЩ изпомпват капитали от ЕС, за да стимулират икономиката си
Или колко струва Законът за намаляване на инфлацията в САЩ, който влезе в сила от 1 януари 2023 година
Приетият през август миналата година Закон за намаляване на инфлацията (IRA) с първоначална стойност от 430 милиарда долара на планираните субсидии, който влезе в сила от 1 януари, заплашва Европейския съюз и развитите икономики в целия свят от ограничения достъп до американския пазар - от Япония и Южна Корея, през Великобритания до Южна Америка. Новият закон е съществена част от мащабната програма на президента на САЩ Джо Байдън за борба с изменението на климата.
Държавите от ЕС се притесняват, че този закон несправедливо ще постави в неблагоприятно положение европейски фирми на американския пазар, като им откаже данъчни кредити, каквито ще получават базираните в САЩ производители на електрически автомобили и други продукти на "зелените индустрии", предупреди тази седмица европейският комисар по икономиката Паоло Джентилони.
Още преди да влезе в сила законът IRA, Европейската комисия направи безуспешни опити да премахне заплахата или поне да бъде смекчен нейният ефект върху отделни сектори на икономиката на ЕС, свързани със "зелени" индустрии.
Не помогна и посещението на френския президент Емануел Макрон в САЩ в началото на ноември 2022 година,чиято цел беше да освободи европейските предприятия от ограниченията на закона IRA. Пред президента Байдън държавният глава на Франция определи закона като "изключително агресивен" към европейските "зелени" компании. По думите на Макрон, САЩ решават проблемите си по начин, който вреди на европейските интереси. "Затова искам да защитя работните места и индустрията в Европа", каза Макрон, цитиран от "Ройтерс".
В отговор на критиките на френския президент, Джо Байдън отвърна, че може да направи "малки корекции" в политиката си, но не даде подробности. Последва категоричен отказ от Конгреса, че законодателни промени са невъзможни до две години от влизането в сила на закона.
След завръщането си от САЩ Макрон каза: "Почти сигурно е, че американският Закон за намаляване на инфлацията е несъвместим със Световната търговска организация (СТО) и нейните правила." В интервю за БиБиСи френският президент беше още по-краен: "Законът е "убиец на работни места" за Европа."
По-късно еврокомисари и евродепутати пледираха да се заведе арбитражно дело за нарушения на правилата на СТО, но процедурата е много тромава и отнема време. Френският делегиран министър, отговарящ за външната търговия, Оливие Бехт заяви в края на миналата година, че преходът на САЩ към "по-зелена" икономика би трябвало да се осъществява въз основа на принципите на лоялната конкуренция, а не чрез мерки, които нарушават правилата на Световната търговска организация. Той подчерта, че ако САЩ не променят своя подход, ЕС ще трябва да обмисли "други равностойни ответни мерки".
Не помогнаха и преговорите на 5 декември в рамките на Съвета ЕС-САЩ по търговия и технологии - трансатлантически форум, който функционира от една година, на който в дневния ред беше и законът IRA. В приетото комюнике, обаче, не се посочват конкретни мерки, а препоръки, една от които е преговорите между Европейската комисия и правителството на САЩ да продължат. Според еврокомисаря за вътрешния пазар Тиери Бретон, Европейската комисия е започнала разговори с администрацията във Вашингтон по отношение решението на САЩ да предоставят данъчни кредити само на потребители, които са закупили електрически превозни средства заедно с батерии, произведени в Северна Америка. Така елекромобилите, внесени в САЩ от най-големите производители в Европа и света ще бъдат в неравностойно пазарно положение спрямо трите гиганта - General Motors, Ford и Tesla.
Как ще противодейства Европейският съюз все още не е ясно, но според еврокомисаря Джентилони трябва да се търсят нови начини за подпомагане на компаниите по време на енергийния преход, за да се намери адекватен начин за противодействие на ефектите от държавната подкрепа на производители в САЩ. В интервю за нидерландски всекидневник, Джентилони каза още, че може да е необходима държавна подкрепа, за да се предотврати релокирането на компании от Европа в САЩ поради високите цени на енергията и икономическите ефекти от войната на Русия в Украйна, които се усещат по-силно в Европа, отколкото от другата страна на Атлантическия океан.
Еврокомисарят не посочи какъв трябва да бъде финансовият размер на тези нови фондове за подкрепа и как трябва да бъдат финансирани. "Нека първо определим кои сектори и проекти, като водорода, са от общ европейски интерес и да видим какво е необходимо, за да ги стимулираме", каза Джентилони.
Европейската политика относно IRA не се движи в една посока, тъй като Франция призовава за силни контрамерки, а Германия е склонна към преговори със САЩ за разрешаване на сложното икономическо съперничество, наложено на европейската икономика от Вашингтон, обобщава "Ройтерс".
Рамката на закона IRA
Новият Закон за намаляване на инфлацията позволява на американското правителство да предостави голяма сума субсидии на компаниите, с цел да привлече зелени технологии, като производството на електрически превозни средства и други, но само, ако производството е на територията на САЩ. Един от най-запомнящите се законови стимули е предоставянето на данъчни облекчения до 7500 долара при покупка на електромобил, който е сглобен в Северна Америка (вкл. с части от Мексико и Канада, които имат право на свободна търговия като най-близки по географски признък американски партньори). Това не се отнася за произведени извън САЩ електромобили - в Европа или Азия, ход, който е особено неприятен за големите автомобилни индустрии като Франция и Германия. Общо близо 170 милиарда долара годишно ще бъдат отпускани под формата на данъчни кредити, освен за закупуване на електрически превозни средства, но и за домашни слънчеви панели и други щадящи климата продукти за домакинствата.
Другият важен стимул е свързан със сумата от 260 млрд. долара, определена за отпускане на субсидии за бизнеса за пълното разнообразие от зелена енергия, която за ЕС е икономическа цел номер едно. Това ще принуди много европейски компании да преместят производството си в САЩ, като се има предвид, че сумата за субсидиите може да бъде удвоена.
Ако не се постигне пробив и Европейският съюз и неговите страни-членки не получат същия статут като на Мексико и Канада, отговорът на бизнеса от Европа ще бъде пренасочване на производството на електромобили и други "зелени" индустрии към САЩ и съответно затваряне на производствени мощности и работни места на Стария континент. Всичко това ще предизвика ответни мерки от Брюксел и разкриване на подобни схеми за стимулиране на компаниите, за да се избегне нелоялна конкуренция или загуба на инвестиции. Този ход би потопил трансатлантическите отношения в нова търговска война, предупредиха еврокомисари сред срещата между САЩ и ЕС в началото на декември.
Схемата за субсидиране по закона IRA
Политиките, насочени към борба с изменението на климата, включително данъчни кредити за вятърна и слънчева енергия, инвестиции в инфраструктура за зареждане на електрически превозни средства и грантове за намаляване на замърсяването в бедните общности, ще създават 537 000 работни места годишно през следващото десетилетие, пише в аргументите при внасянето в Конгреса на Закона за намаляване на инфлацията, с които "Ройтерс" разполага.
Ето къде ще бъдат разкривани работни места:
- 152 500 души - Производство и пренос на възобновяема и безвъглеродна енергия;
- 95 394 - Енергийно ефективни сгради;
- 93 198 - Селско и горско стопанство;
- 71 398 - Електрически превозни средства и алтернативни горива;
- 63 233 - Контрол на замърсяването и енергийното развитие в райони с ниски доходи;
- 61 447 - Производство на компоненти за чиста енергия.
И тъй като нивото на безработица в САЩ е на историческо дъно от 3.5%, компаниите в "зеления сектор" не скриват страха си, че ще се затруднят да запълнят тези работни места и че плановете за преход от изкопаеми горива към чиста енергия може да се провалят. Очаква се недостигът на работна ръка да удари особено силно производството на електрически превозни средства и батерии, както и слънчеви панели и инсталации за енергийна ефективност на дома, принуждавайки някои от американските компаниите да предприемат смели нови подходи за намиране на "вносна" работна сила. Погледите им са насочени към квалифицирани работници извън САЩ, предимно от Европа, Япония, Китай и Южна Корея.
Друг закон с огромни субсидии
С приемането на Закона за инвестициите в инфраструктурата, малко преди IRA, се гарантират инвестиции до 1.2 трилиона долара. Законът е предназначен да стимулира рехабилитацията и разширяването на инфраструктура като мостове, пътища, пристанища и изграждането на станции за зареждане на електрически превозни средства навсякъде на територията на САЩ.
Как реагира бизнесът?
Още след като беше приет законът IRA, бордът на директорите на корейската SK Innovation Co, която произвежда батерии за изцяло електрическия пикап F-150 Lightning на Ford Motor Co в щата Джорджия, веднага реагира, като повиши заплатите и придобивките, и обяви, че ще увеличи работната си сила в САЩ до 20 000 души до 2025 г. от 4000 в момента. Това става ясно от репортаж на Ройтерс. Следващата стъпка на SK Innovation Co е разкриване на нова трета фабрика в някой друг близък щат, за да не бъде изпреварена корейската компания от конкурентите, вкл. и от идващите от чужбина.
Производителят на батерии рекламира заплащане между 20 и 34 долара на час, което е значително над средната почасова заплата в щата Джорджия от 18.43 долара, според Бюрото по трудова статистика на САЩ. Компанията също така покрива 100% от разходите за животозастраховане и съответните вноски в пенсионния план с процент над средния за страната. Освен това, компанията осигурява безплатна храна по време на работа.
Разработчикът на офшорна вятърна енергия Orsted, датска компания, която планира да изгради проекти край източното крайбрежие на САЩ, се надява да наеме служители от собствени проекти в Обединеното кралство и Азия, като им предложи много по-добро заплащане, ако се преместят в САЩ, посочва Ройтерс в същия репортаж.
В същото време САЩ приеха законови разпоредби, които правят невъзможно прехвърлянето на високи технологии извън страната и по-конкретно към Китай и други глобални конкуренти. Така американските власти допълнително стимулират "пристигането" на "зелени" индустрии към Америка и появата на нови работни места. По този повод европейският бизнес вече предупреждава за
начало на истински индустриален полет от Европа към САЩ
Например, бившият изпълнителен директор на Siemens Джо Кезер твърди пред Ройтерс, че това поставя под въпрос европейската "зелена" индустрия заради предстоящото "изселването на индустрии и капитали от Европа към Съединените щати".
Процесът, според Кезер, се е ускорил след руската военна операция в Украйна, налагането на европейски и западни санкции срещу Москва и особено след август тази година, когато администрацията на САЩ прие Закона за намаляване на инфлацията.
Допълнителен стимул за преместване на бизнес от Европа в САЩ осигуряват цените на енергията, които в САЩ са много по-ниски от тези в Европа. В момента водещите енергоемки предприятия в Европа вече са частично или напълно затворени. Производителят на стомана ArcelorMittal, например, намали значително производствените дейности в своите европейски заводи и обмисля прелокиране в САЩ.
Главният изпълнителен директор на Northvolt, шведския производител на батерии, специализиран в литиево-йонната технология за електрически превозни средства, Питър Карлсон предупреждава: "При настоящите цени на електроенергията икономическата жизнеспособност на енергоемките проекти е с огромна въпросителна." Бившият изпълнителен директор на Ruhrgas AG, Буркхард Бергман, определи германската индустрия, която се нуждае от големи количества природен газ, като намираща се в критична ситуация.