Руските авиокомпании, включително контролираната от държавата "Аерофлот", разглобяват самолети, за да си осигурят резервни части, които вече не могат да купуват в чужбина заради западните санкции, твърдят четирима представители от бранша, цитирани от Ройтерс.

Стъпките са в съответствие със препоръките на руското правителство от юни, според които авиокомпаниите могат да използват някои самолети за части, за да гарантират, че останалите самолети, произведени в чужбина, ще могат да продължат да летят поне до 2025 г.

Санкциите, наложени на Русия, след като тя изпрати свои войски в Украйна в края на февруари, попречиха на нейните авиокомпании да получават резервни части или да извършват техническо обслужване на Запад.

Експерти в областта на авиацията са казвали и преди, че руските авиокомпании вероятно ще започнат да вземат части от самолетите си, за да ги поддържат в летателна годност, но това са първите подробни примери.

Поне един руски самолет "Сухой Суперджет" 100 и един "Еърбъс" А350 на "Аерофлот", в момента са спрени и се разглобяват, заяви един от запознатите източници, пожелал да остане анонимен поради деликатността на въпроса. Въпросният "Еърбъс" А350 е почти чисто нов, каза източникът.

По-голямата част от самолетния парк на Русия се състои от западни пътнически самолети.

Оборудването е взето от няколко самолета "Боинг" 737 и "Еърбъс" A320 на Аерофлот, тъй като превозвачът се нуждае от повече резервни части от тези модели за другите си такива самолети, твърди източникът.

По данни от края на миналата година близо 80 процента от флотилията на "Аерофлот" се състои от боинги и еърбъси - съответно 134 и 146, както и 80 произведени в Русия "Сухой Суперджет 100".

Руското министерство на транспорта и "Аерофлот" не са отговорили на молбата на Ройтерс за коментар.

Произведените в Русия самолети "Сухой суперджет" също зависят много от чуждестранни части. Двигателят на един "Суперджет" вече е свален, за да може друг да продължи да лети, заявява източникът.

Двигателите често се разменят между самолетите и обикновено се доставят по отделни договори, уточниха експерти от сектора, като не се смятат за част от основната конструкция на самолета.

Практиката на отстраняване на части, за да може друг самолет да лети, е известна като превръщане на неизползваемите самолети в "коледни елхи". Макар и сравнително рядко, тя най-често е свързана с финансови затруднения и никога не се е случвала в такъв мащаб, както широкото преструктуриране, което се предвижда в Русия, за да се справи с последиците от санкциите.

Самолетите могат да бъдат пуснати отново в експлоатация, при условие че извадените части бъдат върнати обратно, въпреки че това не е задължително да възстанови проследимостта, необходима за повторното пускане на самолетите на световните пазари.

Много части имат ограничен живот, който трябва да бъде регистриран.

"Въпрос на време е", преди базираните в Русия самолети да бъдат канибализирани, изтъкна западен авиационен източник.

По изчисления на Ройтерс, базирани на данни от Flightradar24, около 50 самолета на "Аерофлот" или 15 процента от флота й, включително самолети, блокирани от санкции - не са летели от края на юли.

Три от седем "Еърбъс A350", собственост на "Аерофлот", включително един, който сега се използва за части, не са летели около три месеца, показват данните на Flightradar24.

Руските превозвачи летят по по-малко маршрути заради западните санкции, което означава, че има неизползвани самолети на земята, които могат да бъдат разглобени, каза втори източник от индустрията.

"Западните производители разбират, че почти всички Superjet се експлоатират в Русия", казва Олег Пантелеев, ръководител на авиационния мозъчен тръст Aviaport. "Можете просто да спрете да произвеждате и изпращате резервни части - и това ще навреди".

В плана за развитие на руската авиационна индустрия до 2030 г. се оценява, че Русия може да се сблъска с най-големите предизвикателства при самолетите от сериите A350 и Bombardier Q, тъй като поддръжката им се извършва в чужбина.

В препоръките на руското правителство се предвижда "частично демонтиране на определени части от самолетния парк", което ще запази две трети от чуждестранния флот в експлоатация до края на 2025 г.

Основното предизвикателство ще бъде поддържането на двигателите и сложното електронно оборудване в изправност, смята Пантелеев.

"Ще бъде трудно да ги ремонтираме", казва той.

"Аерофлот", който някога беше сред водещите авиокомпании в света, сега разчита на държавна подкрепа, отбеляза 22% спад в трафика през второто тримесечие на тази година спрямо година по-рано, сочат данните на компанията, след като санкциите не ѝ позволиха да лети до повечето западни дестинации.

Осигуряването на доставки от страни, които не са наложили санкции на Русия, едва ли ще помогне, тъй като компаниите от Азия и Близкия изток се опасяват от риска от вторични санкции срещу тях от страна на западните правителства, твърдят източниците.

"Всяка отделна част има свой собствен (уникален) номер и ако в документите ще фигурира руска авиокомпания като краен купувач, тогава никой няма да се съгласи да доставя, нито Китай, нито Дубай", казва първият източник на Ройтерс, като добавя, че всички части трябва да бъдат известни на "Боинг" и "Еърбъс", преди да бъдат доставени на крайния потребител.

В началото на юни бе съобщено, че Федералната агенция за въздушен транспорт на Русия (Росавиация) е издала през април-май сертификати на пет руски компании за разработване на авиационно оборудване. Получили са ги Държавният научноизследователски институт за гражданска авиация, S7 Technics (дъщерно дружество на S7 group), Уралският завод за гражданска авиация, "Авиационни инженерни решения" и Институтът за апаратура за самолети "Навигатор". Според източниците на изданието няколко други компании, включително "А-техникс" от групата "Аерофлот", са подали заявления за такива сертификати.

Сертифицирането дава право на компаниите да разработват компоненти за самолети. Според експерти е необходимо да се произвеждат някои възли и връзки, които в бъдеще да заменят произведените в чужбина.

За тези компании това ще бъде първата стъпка, за да започнат в бъдеще да произвеждат аналози на компоненти за самолети, произведени в чужбина, както и за руски модели, в които се използват чуждестранни компоненти.