Регионалният министър разрешил АПИ да разплати 26 млн. лева по инхаус поръчки
Относно ТОЛ таксите Гроздан Караджов счита, че е справедливо да се повишат и да се доближат до тези на съседните държави
Разреших АПИ да се разплаща с 26 млн. лева по инхаус поръчки за АМ "Хемус" и за пътя Видин - Ботевград. Иначе фирмите можеха да поискат неустойки в размер на 15%. Независимо че са незаконни договорите, те са действащи. Докато съм на тази позиция, няма да разпиша инхаус процедура. Това заяви пред Нова нюз министърът на регионалното развитие Гроздан Караджов.
По думите му при инхаус поръчките е заобиколен е Законът за обществените поръчки.
"Автомагистрали" задържа между 8 и 14% комисиона, останалите ги дава на свои подизпълнители. Ако се създаде капацитет и към датата на сключване на договорите 80% от парите остават в "Автомагистрали", а не 10, те се явяват като пощенска кутия, с която да се излъже обществото, че е инхаус процедура. Това е лъжа за 4 млрд. лева и не може да остане незабелязана. Не е имало обявление за обществени поръчки, платени с пари от бюджета, прикривани са от текущи ремонти", посочи Караджов.
Той разкри, че 2,6 млрд. е актуалното предложение за над 3000 км инфраструктурни проекти. Това е с 200 млн. по-малко от първоначално обявените. "Вярвам, че много ще успеем да спестим от тях", сподели той.
Министърът уточни и как са приоритизирани проектите - на първо място са тези, където има най-много ПТП-та, след това тези с най-големи разрушения.
"С поскъпването на строителните материали ще се оскъпи строежът на лотовете на "Хемус", ако се прекратят процедурите. Привърженик съм на продължението на инхаус процедурите, но със специален закон, който ги разрешава - ще се спести време, ще се узакони незаконно построеното, ще се спестят средства от провеждане на нови конкурси", обясни още той.
И уточни, че първи и трети участък на магистралата ще се пуснат в средата и края на следващата година, а на края на 2024 г. ще се пусне и втори.
По темата със строежа на тунела под Шипка Караджов информира, че изпълнението ще продължи 4 години и 2 месеца. А пътя Ботевград - Видин ще бъде завършен до края на 2026 г.
"Нов мост Русе - Гюргево е възможен, но ще зависи от работата на експертните комисии", каза още министърът.
По Плана за възстановяване ще продължава изпълнението на проектите за саниране, за пречиствателни станции и енергийна ефективност на обществени сгради.
Относно ТОЛ таксите Караджов счита, че е справедливо да се повишат и да се доближат до тези на съседните държави. И разкри, че над 500 000 лева са заложени в бюджета на ДНСК за бутане на незаконни сгради. Вероятно "Алепу" ще бъде част от тези обекти.