Намеренията на правителството свързани с пускането на сайта Foodprice.bg за борба с високите цени на храните са добри, но всичко зависи от това, как ще бъдат изпълнени. Доброволното участие в него на големите вериги за хранителни стоки вероятно обаче ще бъде краткосрочно и мотивирано от нежелание за разправия с управляващите, каза Богомил Николов, изпълнителен директор на асоциация "Активни потребители".

Николов допуска, че има голям риск търговците да се изкушат да обявят в правителствената платформа ниски цени, но за хранителни продукти с по-ниско качество. Според него държавата трябва да гарантира, че всички продукти в сайта ще бъдат следени с особено внимание а пък асоциация "Активни потребители" ще обмисли собствени тестове на продуктите в сайта Foodprice.bg.

Богомил Николов е категоричен, че сравняването на цените на храните у нас и в другите страни от ЕС е абсолютно безполезно и създава само негативизъм в потребителите. И причина за това е, че потребителя няма информация за компонентите, които са включени в цената за стоката, която сравнява. Николов дава пример с размера на ДДС, който в България е 20%, но в други държави е 7 на сто, а има и държави, в които определени храни не се облагат с данък. Той припомня, че има държави в ЕС, които субсидират продукцията на земеделските производители и това се отразява на крайната цена на продуктите.

  • Обективни ли са цените във Foodprice.bg?
  • Спекуланти ли са търговците с високи надценки?
  • Търговски трик ли е знакът БДС и стандарт "Стара планина"?
  • Има ли бъдеще идеята за държавни магазини с евтини продукти?

Отговорите на Богомил Николов гледайте в бизнес подкаста "Какво могат парите?" със Стефан Кунчев.

Визитка:

Богомил Николов има магистърска степен по политология от СУ "Св. Климент Охридски". Изпълнителен директор на асоциация "Активни потребители" от нейното създаване през 1999 г.