Поръчките на "Боинг" (Boeing) през април са се сринали, като броят им е бил надминат от отменени продажби, което е пореден знак за кризата, обхванала закъсалия самолетостроител, предаде Асошиейтед прес.

"Боинг" обяви днес, че е получил поръчки за седем самолета миналия месец, което е необичайно малък брой и не е достатъчен, за да компенсира отменените продажби на 33 самолета, 20 от които са свързани със закриването на "Линкс еър" (Lynx Air), канадска нискотарифна компания, спряла да лети в края на февруари.

Както се очакваше, доставките на нови големи самолети "Боинг" през април също са били слаби - едва 24, което постави американския самолетостроител зад европейския му конкурент "Еърбъс" (Airbus).

Сравнение с постиженията на Airbus подчертава срива на Boeing. През 2017 г. пазарната стойност на американската компания беше два и половина пъти над тази на единствения й конкурент; сега е горе-долу същата. От 2019 г., когато целият флот от 737 MAX беше спрян за близо две години след два фатални инцидента, дължащи се на дефектен софтуер, комбинираните годишни нетни загуби на Boeing възлизат на 24.5 млрд. долара. През този период Airbus реализира печалби близо 10 млрд. долара. Поръчките на Boeing за 5700 самолета са далеч под 7700 в списъка на европейската фирма.

Корените на многото кризи на Boeing са обобщени от консултантската компания Aviation Strategy.

"Манията по тримесечните резултати и импулсът на цените на акциите" доведе до връщането на твърде много пари на акционерите и твърде малко влагане в разработването на нови продукти или осигуряването на качество на продукцията. Между 2014 и 2020 г. Boeing раздаде 61 млрд. долара под формата на дивиденти и обратно изкупуване на акции. Не само акционерите спечелиха. Същото направиха и мениджърите, чиито бонуси бяха обвързани с нарастващата цена на акциите на техния работодател.

Рон Епщайн от Bank of America отбелязва, че сливането с McDonnell Douglas през 1997 г. предвещава "културна промяна от инженерното съвършенство". Boeing започна да предпочита краткосрочното финансово управление в дългосрочна индустрия, докато Airbus се фокусира по-малко върху инвеститорите и повече върху своите самолети, чийто жизнен цикъл може да се измерва в десетилетия.

Според Епщайн обръщането на културата в компанията ще бъде най-трудната работа и може да отнеме години на новия шеф на компанията, след като по-рано Дейв Калхун, заяви, че напуска поста в края на годината. Заместникът на Калхун ще трябва да увеличи производството на 737 MAX и да насочи към сертифициране новите варианти на този и други модели самолети за дълги разстояния. В същото време той или тя трябва да подготви почвата за следващото поколение пътнически самолети за къси разстояния.

Авиокомпаниите са ядосани на Boeing за забавянето на доставките на 737 MAX. Регулаторите, в очакване на плана на Boeing за подобряване на контрола на качеството, ограничиха производството до 38 на месец. Проблемите на Boeing означават, че компанията всъщност не очаква да достигне този брой до по-късно през годината, дотогава Airbus може да направи 65 от своите конкурентни A320.

Забавянето може да има траен ефект. Преминаването към Airbus не би било лесно за авиокомпаниите, не на последно място защото европейската компания няма свободни места за доставка за своите самолети за къси разстояния до края на десетилетието. И все пак може да дойде момент, когато превозвачите почувстват, че вече не могат да разчитат на Boeing. Говори се, че United Airlines обмисля да замени поръчка за по-голяма версия на 737 MAX, която изостава с пет години от графика и с все още чакащо сертифициране, без изгледи за доставка.

Разчитането на Boeing на предишната му репутация на американски индустриален гигант няма да му помогне. Както отбелязва Епщайн, може да е "твърде голям, за да се провали, но не е твърде голям, за да бъде посредствен". Изправен пред проблеми Boeing може да отвори вратата за претендентите. Китайската COMAC има отдавнашни планове да разбие дуопола, макар и засега без самолет, който наистина да се конкурира с Boeing или Airbus. Embraer, бразилският производител на по-малки регионални самолети, също може да се насочи към по-големи самолети.