В първия уикенд след отварянето на големите търговски центрове у нас, техните собственици са обнадеждени, че има доста клиенти, но със сигурност хората не са толкова, колкото са били през януари и февруари миналата година.

Това разказа пред Dir.bg Манол Гойгаджиев, председател на Българската асоциация на ритейл центровете и представител на компанията, която управлява два от столичните молове.

"Това, което забелязваме е, че хората са много по-дисциплинирани, идват при нас с лист на желаните покупки и купуват таргетирано. Няма го безразборното разкарване по магазините. Но от гледна точка на трафик, има хора, но не е това, което беше през миналата зима, януари и февруари. Обнадеждени сме и силно се надяваме нещата да вървят в положителна посока", каза Гойгаджиев.

Ако трябва да се направи сравнение с периода около края на миналата година, преди да затворят моловете през ноември, посещаемостта е сходна.

"Може би в момента е една идея по-добре, но това по-скоро се обуславя от факта, че много от търговците използват момента да разпродадат стоката си и предлагат доста добри отстъпки".

А отстъпките достигат до 70 процента. Допълнително се прави отстъпка към съществуващо намаление или на новата колекция.

"Спецификата на модните марки е, че при тях има сезонност. Проблемът при тях беше още с първия локдаун миналата година - търговците не успяха да продадат пролетната си колекция на нормални цени. Това ги принуди през лятото директно да влязат с намаления, за да могат да закупят есенно-зимна колекция. Която пък те не можаха да продадат в най-важния за тях месец - декември.

За тях ситуацията стана още по-трудна в момента. Февруари е може би единственият по-студен месец, в който ще може да се продава зимна колекция. Това ще бъде единствената възможност да съберат някакви ресурси и да закупят пролетно-лятна колекция. Проблемът, който ще назрее, е със стоката - липсващите ресурси да закупят нова стока", обясни Манол Гойгаджиев.

В управляваните от компанията "НЕПИ Проджект" два търговски центъра само няколко магазина не са успели да отворят от 1-ви февруари.

"Някои от тях имаха проблем или с недостиг на служители, или с незаредена стока. Някои впоследствие отвориха. При нас буквално един или два магазина не успяха въобще да отворят. Ако има обаче следващ локдаун, това ще бъде катастрофално и много не биха отворили отново".

А имало ли е проблем със спазването на противоепидемичните мерки през този уикенд, Манол Гойгаджиев обясни следното:

"Бяхме изключително много проверявани от различни институции. Не видяхме значителни проблеми със спазването на мерките. Това, което отчетохме, е че тинейджъри все още се опитват да влязат в търговския център без придружител. Някои хора не бяха нааясно, че трябва да се носи маска, вместо шал, и бяха връщани. Със сигурност не сме забелязали големи струпвания. Като цяло хората са по-дисциплинирани, не виждаме проблемите, които виждахме по време на отварянето след първия локдаун".

А важният за търговците въпрос: Ще има ли промяна в цените на наемите?, получава този отговор:

"Зависи от самия търговски център, от неговата локация и от това колко от търговските площи са свободни или ще бъдат освободени. За моловете, които се управляват от нашата компания, не отчитаме някакви спадове. В периода, в който се намираме в момента, сме в диалог с наемателите и проявяваме разбиране, следим техните обороти и гледаме да реагираме. Но трайна тенденция за намаляване на наемите поне в София не виждаме към момента", твърди Манол Гойгаджиев.