Пак сме №1 по ръст на продажби на нови коли в ЕС
У нас са регистрирани 2177 нови коли през септември 2022 г. срещу срещу 1446 през септември 2021 г.
България отново е на първо място по ръст на продажбите на нови автомобили в целия Европейски съюз, сочат последните данни на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA).
През ноември миналата година страната ни също зае първо място по този показател, докато като цяло автопазарът в ЕС отчете най-ниския си резултат като обем на продажбите от ноември 1993 г. насам.
Сегашното проучване на АСЕА сравнява регистрираните нови коли през септември 2021 г. спрямо година назад и общите продажби за първите 9 месеца на 2021 и 2022 г. (януари-септември). И по двата показателя България е начело по ръст на купените нови автомобили.
Като цяло през септември 2022 г. новите регистрации на леки автомобили в Европейския съюз са се увеличили с 9,6% (787 870 регистрирани нови коли през септември 2022-ра, срещу 718 718 за същия месец през 2021-ва), отбелязвайки втори пореден месец на растеж тази година, сочат данните на АСЕА. Това увеличение обаче до голяма степен се дължи на ниската база за сравнение от септември 2021 г., когато недостигът на полупроводници възпрепятства производството на превозни средства.
На този фон ръстът в България е почти 5 пъти по-голям - 46.4% (2177 продадени нови коли през септември 2022 г. срещу срещу 1446 през септември 2021 г.). Като абсолютна стойност обаче броят им е твърде малък на фона на големите автомобилни пазари в ЕС, които също са на плюс. Погледнато към четирите най-големи пазара в ЕС, само Германия и Испания записват двуцифрени печалби:
- Германия - +14,1% или 224 816 срещу 196 972 продажби
- Испания - +12,7% или 67 240 срещу 59 641 продажби
- Франция - +5,5% или 141 137 срещу 133 830
- Италия - +5,4% или 110 976 срещу 105 318.
След челното място на България по ръст на продажбите на нови коли, следва Ирландия с 42.2% (6328 срещу 4449) и Латвия с 39.7% (1538 срещу 1101).
Четири държави все още не са се възстановили до нивата от 2021 г. и отчитат спад. Това са Унгария (-1.1%), Словакия (-9.7%), Словения (-8.5%) и Швеция (-2.6%), сочат още даннине на АСЕА.
България заема първо място и в статистиката за ръст на продадените нови коли за първите 9 месеца на 2022 г. спрямо същия период на 2021 г. - с 15.4% (21 975 продажби от януари до септември т. г. при 19 040 за същия период на 2021-ва).
Българският автопазар е сред малкото, които са на плюс за периода, заедно с Кипър (+5.6%), Гърция (+1.4%), Ирландия (+0.7%), Латвия (+8.8%) и Румъния (+7.9%).
Всички останали са на минус, като средният показател за Евросъюза е -9.9% до 6 784 090 единици. Италия отбеляза най-рязък спад (-16,3%), следвана от Франция (-11,8%), Германия (-7,4%) и Испания (-7,4%).