Китайци разследвани за мащабна данъчна измама през пристанище Пирея
Италия, Гърция и ОЛАФ потвърдиха за нанесени щети за милиони евро
Европейският съюз и италианските власти разследват подозрения за мащабна данъчна измама, извършвана от китайски групи, които внасят стоки през гръцкото пристанище Пирея, съобщи "Ройтерс".
Напълно е заобиколено плащането на ДДС, с огромни щети за националните данъчни власти и общността, посочи Фабио Бото от специалното следствено подразделение на Италианската централна служба за борба с измамите.
Подозираната схема в пристанището Пирея, която е част от огромния китайски инфраструктурен проект "Един пояс, един път", е струвала на Италия десетки милиони евро неплатен ДДС. Възможно е общата сума да се окаже много по-висока, тъй като разследването не е приключило.
Европейската служба за борба с измамите ОЛАФ (OLAF) потвърди, че работи с Италия по случая, но отказа да предостави подробности.
Според Бото италианските власти имат доказателство, че китайски компании, управлявани от престъпни групи, с измами избягват да плащат вносни мита и ДДС за големи пратки, преминаващи през Пирея. Групите са внасяли стоки, често дрехи и обувки с фалшифицирани марки, като са декларирали много по-малка стойност пред европейските митници, за да избегнат вносни мита. Също така са лъгали за компаниите получатели на товарите, давайки им възможност да избегнат плащането на ДДС, посочва Бото.
Гръцката служба за борба с финансовите престъпления води отделно разследване по дело за данъчна измама, при което подозренията отново са свързани с китайски стоки, внасяни през Пирея. Гръцката служба не е имала активни контакти с италианските и европейски власти и не е била информиран за по-широкото разследване, съобщи неин служител.
Китайската държавна компания КОСКО шипинг (COSCO Shipping) е мажоритарен собственик на пристанището в Пирея от 2016 година.
Китай иска пристанището да стане негова врата към Европа по инициативата "Един пояс, един път", която предвижда развиване на нов Път на коприната от морски и сухопътни маршрути с търговски партньори.
Бото и гръцките представители отбелязаха, че при нито едно от разследванията няма доказателства за закононарушения, извършвани от пристанищните власти в Пирея.
ОЛАФ и националните власти през последните години затвориха митническите "вратички", използвани от китайски контрабандисти, чиито данъчни схеми, според оценки, струват на ЕС милиарди евро годишно. Италия е започнала да разследва случая с Пирея в края на 2017 година, след като е конфискувала фалшифицирани фактури от митнически офиси, уточни Бото.
Пирея е станала важен пункт за тази дейност, тъй като северните пристанища са затегнали контрола, а капацитетът за внос на гръцкото пристанище е скочил шесткратно откакто бе поето от КОСКО.
"Разследваме новите маршрути, разработени по проекта "Един пояс, един път". Засега предпочитаният път изглежда е през Пирея", допълва италианският следовател.