Китайските производители се стремят да избегнат забавянето при корабоплаването, като изнасят стоките си по суша. Вълна от търсене в Европа предизвика рязко покачване на трансконтиненталните железопътни товарни превози, пише в. "Файненшъл таймс".

Бързото възстановяване на страната от пандемията й помогна да доминира в световната търговия през втората половина на 2020 година, след като карантинните ограничения изостриха чуждестранния апетит към произвежданите от нея стоки - от електроника до домакински уреди, предава БТА.

Само че натискът върху времето за транзит по море и недостигът на контейнери направи износа по суша през Русия и Централна Азия привлекателна алтернатива, твърдят компании и агенции.

Над 2000 товарни влака са се движели от Китай за Европа през първите два месеца на тази година, което е двойно повече спрямо 2020-а, когато коронавирусът удари за първи път.

През цялата минала година общият брой пътувания с влакове се е увеличил с 50 на сто, според официалните данни, съобщени в държавните медии, и е нараснал седем пъти от 2016 година досега.

Нина Фан, продавач в китайска фирма за оборудване за фитнес, казва че бизнесът й обикновено изнася по море. Цените обаче са се повишили от средата на миналата година, а времето за транспортиране се е удвоило, което я накарало да премине към железопътен транспорт.

Освен това основни клиенти в Европа като Франция и Германия са се оплакали от твърде ниската транспортна ефективност.

През 2020 година Китай изпревари САЩ и стана най-големият търговски партньор на ЕС. По данни на Евростат вносът на стоки от Китай се е увеличил с 6 процента до 384 милиарда евро, припомня изданието.

Железопътният товарен превоз все пак остава малка част от общия обем. Само пристанище Янгшан край Шанхай през януари е обработило близо 2 милиона 20-футови контейнера в сравнение с 209 000 контейнера през януари и февруари при жп транспорта, се посочва в публикацията.