Китай опрощава дълговете на 17 държави в Африка
Пекин обеща да предостави и хранителни помощи
Китай се ангажира да опрости 23 безлихвени заеми на общо 17 африкански държави. Пекин ще предостави и хранителни помощи, обеща външният министър на Китай, Ван И, по време на Форума за китайско-африканско сътрудничество.
Според икономистите войната между Русия и Украйна може да има крайно лоши последствия за Африка, ако доставките на пшеница бъдат нарушени.
Китай обеща да продължи активно да подкрепя и участва в развитието на Африка. Пекин се похвали, че само през тази година е завършил строежа на няколко големи инфраструктурни проекта.
Най-бележитите от тях са 1600-метров широколентов мост в областта Фатик в Сенегал, 26-километровата магистрала Найроби Eксперс в Кения, 38-километровата магистрала Криби-Лолабе в Камерун и 70-километрова скоростна ЖП линия в Египет.
Критиците твърдят, че Китай осъществява "дипломация на дългови капани". Според тях страната издава заеми, за да си осигури стратегически международни активи или лоялността на управляващите.
За пример те посочват Шри Ланка. Азиатската островна държава предостави 99-годишен лизинг върху изграденото от Китай дълбоководно пристанище в Хамбантота след невъзможност страната да плати натрупалия се външен дълг.
Кения, Южна Африка и Уганда са сред множеството африкански държави, взели големи заеми от китайски кредитори. По данни на Световната банка от 2020 г. африканските държави с най-висок външен дълг към Китай като процент от Брутния национален доход (БНД) са Джибути (43%), Ангола (41%) и Демократична република Конго (29%).
Други икономисти считат критиките към Китай са неоснователни. За това те посочват няколко доказателства.
Китай е преструктурирал или рефинансирал около 21 милиарда долара дълг в Африка между 2000 г. и 2019 г. Освен това липсва информация за "конфискуване на активи" при невъзможност за погасяването му.
Китайските кредитори не търсят правата си в съда, за да принудят плащания и не налагат наказателни лихвени проценти срещу затруднени кредитополучатели.
Освен това мнозинството от заемите са за развитие на инфраструктурни проекти, строеж на училища, болници и развитие на производствени мощности. Те често са безлихвени и както се оказва - подлежат на опрощаване.