КЕВР предлага две тарифи за плащане на вода и социална помощ
Енергийният и воден регулатор предлага в кредитната история на потребителите да влиза и (не)плащането на сметките за комунални услуги
Две тарифи за плащане на вода и допълнителна помощ за хората, които не могат да си позволят сметките, предлага Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР). Това съобщи в интервю за БНТ председателят на КЕВР Иван Иванов. От ведомството са получили уверение на депутати, че могат да подкрепят предложенията им и те да бъдат гласувани в Народното събрание.
Какви са мотивите на КЕВР
От началото на годината водата за домакинствата поскъпна средно с 15%. В някои от градовете увеличението е между 35 и 40 на сто. Така цената й достигна до между три и шест лева на кубик. Именно това е и причината да се търси начин за подпомагане на хората, които не могат да си плащат сметките. Отделно от КЕВР смятат, че е крайно време да бъдат въведени и две тарифи за плащане на вода за всички потребители - с по-ниска цена до три кубика на човек и по-скъпа над този обем.
"Над тази норма - 3 куб. метра, да има втора по-висока тарифа, с нея който иска може да си полива доматите и краставиците в градината, може да си пълни домашния басейн с питейна вода, или джакузито, но това вече не е право, абсолютно необходимо на човек, за да ползва водата като всеобщо благо за хигиенни и домакински нужди", коментира Иван Иванов.
И двете тарифи ще бъдат определяни от КЕВР.
"За слабите социални слоеве да се въведе категория подобна на енергийно уязвимите потребители - това да бъдат водно уязвими потребители", каза Иван Иванов.
"Необходими са сериозни средства за ремонтиране на националната водопреносна система, която е построена преди повече от 60-70 години", отбеляза председателят на КЕВР.
"През миналия регулаторен период ние установихме, че 17 дружества ВиК оператори в страната, не са изпълнявали своята инвестиционна програма, по-тази причина ние намалихме поисканата от тях цена", каза Иван Иванов.
Предстои предложенията на КЕВР да бъдат подкрепени от депутати, за да може да бъдат внесени в парламента.
Загубите на вода по мрежата
Загубите на вода за 2022 година за цялата страна са в размер на 61 % от общата вода, подадена от природата, каза за БТА в сряда Ивайло Касчиев, директор "ВиК услуги" в КЕВР.
Загубите са от течове, но има и търговски загуби - неотчетени, но ползвани количества вода. Ако се намалят търговските загуби, това ще увеличи приходите във ВиК операторите и те ще имат повече възможност да инвестират и да се подобряват, отбеляза Иван Иванов - председател на Сдружение "Българската асоциация по водите - БАВ".
По думите на Касчиев състоянието на ВиК мрежата в страната е лошо - мрежата е стара и около 3/4 от нея са етернитови тръби, чийто експлоатационен живот е отдавна отминал. "За съжаление при хидравличните удари, които се случват, се създават много по-сериозни аварии, които трудно се ремонтират - на практика се подменят цели участъци от мрежата. Трябва поетапно да се подменя тази мрежа и да се вкарат добри международни практики, за да може тя да се управлява и наблюдава превантивно. Дружествата работят в тази посока, но това отнема време", каза още Касчиев.
Недобросъвестните платци
Ивайло Касчиев смята, че основната мярка срещу недобросъвестните ползватели е завеждане на дела. Тази мярка обаче не дава сериозни резултати, според него. "На Запад всеки потребител трябва да покаже добра кредитна история, част от което са платените сметки за ток, вода, комунални услуги. Секторът от години апелира за една подобна мярка в България, но тя не е въведена. Друга мярка е отказът от предоставяне на общински услуги на такива потребители, които не си плащат сметките. Има механизми, но е необходима национална стратегия. Истината е че операторите сами не могат да се справят", коментира Касчиев.