"Казаното е изолирано и не се споделя от повечето представители на българския бизнес". Това са думи на председателя Българската търговско-промишлена палата (БТПП) Цветан Симеонов в коментар на предложения от колегата му в Асоциацията на работодателските организации в България (АОБР) Васил Велев бойкот на австрийските стоки и фирми у нас заради отказа на Австрия да допусне България пълноценно в свободната от граници част от Европа (Шенгенската).

Едва 3% са пратките по въздух и вода, 97% са по суша - 97% не сме в Шенген, категоричен е Васил Велев, който е председател на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ). Той попита по Нова тази сутрин "защо не наложим вето на някоя австрийска инициатива" добавя: "Трябва да има призиви за непазаруване на австрийски стоки и неползване на австрийски услуги", включително на бензиностанции. Според него е необходима правителствена, и обществена реакция.

Велев намери "подходящ" момент за своя призив - само час-два след телевизионното му изказване търговският представител на Австрия Филип Купфер представи резултатите от най-новото проучване на "Адвантидж Оустриа" (Advantage Austria) за нагласите на австрийския бизнес в България. 

Присъединяването на България към Шенгенското пространство е политически въпрос и като такъв той трябва да бъде решен на политическо равнище, каза Филип Купфер във връзка с официалната позиция на страната си по въпроса.

Бойкотът на австрийски стоки и бизнес в България не е решение, а като силно зависими икономики една от друга, каквито са българската и австрийската, победител няма да има и двете страни ще понесат щети. Това Купфер отбеляза в отговор журналистически въпрос, провокиран от призива на Васил Велев.

А председателят на БТПП Цветан Симеонов, каза, цитиран от БТА: "Българската търговско-промишлена палата е организация с 55 000 членове и смята споменатия подход за неефективен. Не съм чул това изказване, но няма да чуете (подобно нещо) от БТПП. Ние разглеждаме всички инвеститори тук като наши съюзници, разглеждаме повечето от тези фирми като носители на високи стандарти не само като техника, а и в социалната сфера. Казаното е по-скоро изолирано и то не се споделя от повечето представители на българския бизнес."

Случайно или не, от края на миналата седмица на моста при Видин митничари започнаха засилени проверки на камионите, пътуващи към Австрия. Официално това бе обяснено с новите изисквания на самите австрийски власти.

По този повод Васил Велев каза, че австрийският транзитен транспорт трябва да бъде контролиран по-добре и проверяван повече време - така, както иска Австрия. И обвърза подобен подход с използване на географските преимущества на България.

Първата политическа реакция на изказването наВелев дойде от председателя на ГЕРБ и бивш премиер Бойко Борисов, според когото би било грешка да се бойкотира австрийския бизнес. Точно той, в лицето на големите си компании, с целия си разположен в България актив, е работил активно за приемането на България в Шенген, смята Борисов. "И сега биха могли да бъдат още по-голям мотор и за сухопътните граници, защото ги касае", каза в Търговище председателят на ГЕРБ, цитиран от БТА. Борисов дори препоръча на АИКБ (Васил Велев) да организира кръгла маса, на която да поканят австрийския бизнес и заедно да се обърнат към канцлера на Австрия и тяхното политическо ръководство и да обяснят, че това е в ущърб и на двете държави. 

Предложението на Велев за бойкот не се връзва и с очакваната на 22 април среща в София на Виенския икономически форум - по покана на вицепремиера (а тогава, както е планирано, премиер) Мария Габриел. Виенският икономически форум с ръководител Елена Кирчева има водеща роля в намирането на решения на глобални и регионални предизвикателства; събира политици, икономисти и дипломати за важни дискусии за развитие на икономиката.

Призивите за бойкот на австрийски фирми и услуги във връзка с Шенген не са нещо ново, появиха се още миналата есен в Румъния (знаем, че там не съществуваше факторът Нидерландия, както у нас, а само Австрия). Появиха се съобщения за закриване на сметки в клонове на австрийски банки, за подминаване на бензиностанции на австрийки марки, особено от превозвачите, и др. п.