Въпреки всички предупреждения за протекционизъм и предстояща търговска война, канцлерът Олаф Шолц и висши германски служители осъзнаха, че не могат да спрат ЕС да наложи мита върху китайските електрически автомобили.

Миналата есен председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лейен обяви, че ще проучи изкривяващите пазара субсидии за китайските електрически автомобили и така значително затвърди търговската политика на ЕС спрямо китайските електромобили. Осем месеца по-късно в Брюксел и Берлин не останаха почти никакви съмнения че са открити достатъчно доказателства за такава нелоялна държавна помощ.

Очаква се Комисията да наложи предварителни антисубсидийни мита върху китайските електромобили до началото на юли, но правилата изискват ЕС вече да съобщи такова решение на производителите на автомобили - и на други страни, като например вносителите на китайски автомобили в ЕС - четири седмици предварително, което означава, че обявяването на предстоящите мита се очаква да се случи след около две седмици.

Правителството на Шолц, което се опасява от ответни мерки от страна на Китай, многократно отправи предупреждение срещу налагането на митата, които канцлерът определи като "протекционистки". По-рано този месец министърът на икономиката на Германия Роберт Хабек заяви, че "германската автомобилна индустрия в частност е много обезпокоена от това, защото може да се очаква, че след това китайците ще наложат мита върху германския внос".

Сякаш по сигнал, във вторник Китайската търговска камара към ЕС заяви в изявление, че е била "информирана от вътрешни лица, че Китай може да обмисли увеличаване на временните митнически ставки за вносните автомобили, оборудвани с двигатели с голям работен обем". Пекин би могъл да повиши тарифите до 25 % за мощни SUV или спортни автомобили Porsche - дойните крави на германската автомобилна индустрия.

Проучването на субсидиите също така противопостави Германия на Франция, като Париж се притеснява, че евтините китайски електрически автомобили могат да наводнят европейския пазар и да поставят под натиск френските производители на автомобили в ниския и средния ценови сегмент. За разлика от тях германските автомобилостроители продават повече автомобили в премиум сектора, където все още не са изправени пред силна китайска конкуренция.

Все по-изолирани

Въпреки това германски официални лица отбелязват, че през последните месеци настроенията сред другите страни от ЕС все повече се изместват в полза на френската позиция.

В цяла Европа нараства недоволството от нелоялните китайски пазарни практики, които се разглеждат като стратегически инструмент за изместване на западните конкуренти и за доминиране на световните пазари на множество екологични технологии - от електромобили до вятърни турбини и производство на екологичен водород.

Неотдавнашното четирикратно увеличение на американските мита върху китайските електромобили, което засилва натиска върху Европа, тъй като тя е един от малкото големи пазари, които остават отворени за вноса на китайски автомобили, само увеличава вероятността ЕС също да предприеме действия.

"Натискът върху Европа ще нарасне в резултат на решението на администрацията на Байдън", заяви Райнхард Хоубен, говорител по икономическата политика на Свободната демократическа партия (СвДП), която управлява в Германия в коалиция със социалдемократите на Шолц и Зелените на Хабек.

"Не трябва да толерираме нелоялните практики на субсидиране от страна на Китайската народна република. Ето защо разследването на Европейската комисия е правилно и сега трябва да бъде доведено до внимателен, но и бърз край", добави Хоубен.

Предизборна кампания

Поразително е, че германската консерваторка фон дер Лайен, която сега води кампания за втори мандат като ръководител на Комисията, е решила да превърне разследването на китайските субсидии в активна част от предизборната си кампания.

Посланието: ЕС предприема действия за защита на своите индустрии.

"Ние харесваме лоялната конкуренция. Това, което не ни харесва, е когато Китай залива пазара с масово субсидирани електронни автомобили. Предприемаме действия срещу това", заяви тя на предизборен митинг в Карлсруе, провинция Баден-Вюртемберг - бастион на германската автомобилна индустрия. Тя повтори това послание на конгреса на своята партия, Християндемократическия съюз (ХДС), в Берлин.

Четириседмичният период на предизвестие означава, че обявяването на автомобилните тарифи вероятно ще се случи само няколко дни преди европейските избори, които ще се проведат от 6 до 9 юни.

"Трябва да следваме действията си сега", заяви Даниел Каспари, ръководител на делегацията на ХДС в Европейския парламент.

Макар че очакваното обявяване на тарифите от Комисията ще бъде само предварително и ще трябва да бъде потвърдено с гласуване на страните от ЕС по-късно тази година за въвеждане на постоянни антисубсидийни мита срещу Китай, един служител, запознат с позицията на Берлин, призна, че Шолц може да се затрудни да събере достатъчно подкрепа, за да блокира окончателните тарифи.

Това може да наложи Берлин да се съюзи с държави като Унгария, която си спечели съмнителната репутация на пълномощник на Пекин, и да предизвика пряк сблъсък с Франция. Нещо повече, канцлерът може да няма съгласие в управляващата си коалиция да гласува против такива мита, тъй като Хабек ги одобри - стига проучването на ЕС да се извърши с достатъчно внимание.

Един от дипломатите на ЕС заяви, че истинската битка за автомобилните тарифи е била загубена за Германия още през септември миналата година, в момента, в който фон дер Лайен обяви антисубсидийната проверка. "Зад кулисите се водеше битка между Берлин и Париж дали да обявят това или не", казва дипломатът.

Фактът, че фон дер Лайен е започнала разследването - което Комисията е направила по собствена инициатива, а не въз основа на официално искане от страна на индустрията - означава, че нейните служби вече са събрали предварително достатъчно доказателства, които са им дали увереност, че проверката ще доведе до ясни заключения. "Не се стартира такова нещо и след това да се каже: "О, съжалявам, всъщност не открихме нищо", допълва дипломатът.