Потребителските цени в Япония, без тези на пресните храни, са нараснали с 2,4% през септември спрямо година по-рано, забавяйки темпа си на растеж за първи път от 5 месеца. Причина за това е възобновяването на държавните субсидии за комунални услуги на домакинствата, съобщи Киодо, цитиран от БТА. 

Основната инфлация в Япония, обхваната от националния основен индекс на потребителските цени, която не включва пресните храни, се е понижила от 2,8% през август до 2,4% през миналия месец. Въпреки това, показателят остава над целта на централната банка от 2% от април 2022 г.

Основната инфлация, която обаче не отчита освен цените на пресните храни и тези на енергията, е била 2,1%, съобщи министерството на вътрешните работи и комуникациите на Япония.

Основният индекс на потребителските цени щеше да се повиши с 2,9%, ако го нямаше ефектът от енергийните субсидии, посочи служител на ведомството. Това показва, че импулсът към повишаване на цените още не е изчезнал на фона на по-слабата йена, което оскъпява вноса, допълни той.

Цените на енергията са нараснали с 6% миналия месец, с по-бавен темп от увеличението с 12%, отбелязано през август.

Инфлацията като цяло в Япония е отслабнала до 2,5% през септември на годишна база, след като се повиши до 3% през август.

На месечна база обаче индексът на потребителските цени спада за първи път от началото на годината - с 0,3%.

Правителството в Токио, което прекрати субсидиите за сметките на домакинствата за електричество и газ през юни, ги възобнови за периода между август и октомври, за да помогне на домакинствата да се справят с нарастването на разходите за енергия, причинено от горещото време.

Сред другите основни стоки, цените на храните са се увеличили с 3,1%, с повече, отколкото през август (2,9%).

Цената на ориза е скочила с 44,7%, което е максимум от 49 години, посочиха от японското министерство.

Високите летни температури миналата година доведоха до по-малка реколта, докато повече фермери прехвърлиха увеличените производствени разходи, като например за труд и торове, на потребителите чрез рязко увеличаване на цената на ориза, обясниха от министерството.