Макар и антиковид мерките отдавна да са отпаднали, а повечето хора да са ваксинирани, заетостта на офисите в САЩ остава ниска - в диапазона от около 40 на сто до 60 на сто от нивата преди пандемията, според данни на базираната в Чикаго фирма занимаваща се с управление на търговски имоти JLL, пише в. "Уолстрийт джърнъл", цитиран от Си Ен Би Си и БТА.

Какви са причините, които карат работещите в САЩ да отиват по-рядко до офиса в сравнение с тези по света и по специално в Европа и Азия?

В анализа се посочва, че посещаемостта вече се е върнала на нива от около 70 до 90 на сто в офисите в Европа и Близкия изток и достига от 80 до 110 на сто в някои азиатски градове. Последните оценки надвишават 100 процента, защото това означава, че някои работници прекарват повече време в офиса сега, отколкото преди пандемията, показват още данните на компанията, която управлява недвижими имоти с обща площ от над 400 млн. кв. м.

По данни на американската компания офис площите в световните мегаполиси като Токио, Сеул, Сингапур, Париж и Стокхолм вече са ангажирани на поне 75 на сто, докато в същото време средната посещаемост на офиси в 10 големи метрополии в САЩ едва наскоро достигна 50 на сто за първи път от удара на пандемията, въз основа на данни от "Кесъл систъмс" (Kastle Systems).

От Си Ен Би Си посочват, че посещаемостта варира значително според града - от 66 на сто в Остин, щата Тексас до 41 на сто в Сан Хосе, щата Калифорния за седмицата, приключваща на 22 февруари.

Кои са основните причини за това?

Повече пространство и по-големи домове. Американците са по-склонни от хората в Европа и Азия да живеят в предградията и да имат по-големи домове, което прави по-привлекателна работата от разстояние от дома.

От друга страна, работата от вкъщи е по-малко привлекателна и по-рядко срещана в големите градове, където живеенето в малки апартаменти и често в компанията на други поколения, какъвто е случаят в Хонконг, прави обособяването на работно място значително по-трудно.

Липса на обществен транспорт. Американците, които живеят в големите градове на САЩ, обаче все още имат свои проблеми с пътуването до работното място.

Дори в големите градове с обществен транспорт, като Ню Йорк и Сан Франциско, хората живеят по-далеч от градските центрове, за да спестят пари, но това им коства повече разходи за транспорт до работното място.

Работещите в Ню Йорк имат най-дългото средно пътуване в САЩ - 58 минути в едната посока, следвани от Чикаго (57 минути) и Лос Анджелис (52 минути).

Работещите в Хонконг, Лондон и Сингапур имат едни от най-кратките средни времена за пътуване до работното място, вариращи около 45 минути във всяка посока, според данни от "Мувит" (Moovit), компания за мобилни услуги, предоставени на "Уолстрийт Джърнъл".

Системите за обществен транспорт в Европа и Азия обикновено са по-достъпни и надеждни, казват още експертите.

Пазар на труда в полза на работниците. И накрая, работниците в САЩ може да имат силното преговорно предимство, че все още се намират в ситуация на рекордно ниска от десетилетия безработица и продължаващо търсене на служители на фона на възстановяването от ковид пандемията.

Към януари средното ниво на безработица е 3,4 на сто (около половината от това в ЕС), а като освобождаването на персонал също е на исторически минимуми от около 1 на сто, както в САЩ, така и в ЕС.

Какви са аргументите на служителите в САЩ?

Служителите в някои от най-мощните компании, включително "Епъл" (Apple), "Дисни" (Disney) и "Амазон" (Amazon), решително отхвърлиха т.нар. указания от работодателите им за завръщане към работа в офиса, пише още Си Ен Би Си.

Наетите посочваха в своите кореспонденции с ръководството, че техният принос, докато работят от вкъщи по време на глобалната пандемия, е помогнал на компаниите да увеличат печалбите си и, че премахването на дистанционната работа е в противоречие с плановете за подобряването на производителността на работното място, както и с ангажираността по отношение на разнообразието..

Сериозен дял от служителите в САЩ - 39 на сто, казват, че биха напуснали, ако способността им да работят от вкъщи бъде отнета, според проучване проведено от измежду 2300 работници от "Оул лабс" (Owl Labs) и "Глоубъл уъркплейс аналитикс" (Global Workplace Analytics). Почти половината казват, че биха спрели да работят толкова усилено, ако това предимство им бъде отнето.

"Средна посещаемост в офиса от около 50 на сто може да се превърне в нова норма за американския бизнес", казва главният изпълнителен директор на "Оул лабс" Франк Вайсхаупт, въпреки че очаква запълняемостта през тази година да варира на фона на редица новини са съкращения, които могат да накарат някои служители да е върнат на работното си място осигурено от компаниите им.

Едно нещо може да се каже със сигурност - американците никога няма да гледат на предназначението на офиса по същия начин, заяви един от авторите на проучването Джон Гейтс. "Бизнес лидерите сега трябва да се съсредоточат върху предоставянето на ориентирани към човека пространства, предназначени да поддържат и подобряват здравето и благосъстоянието на служителите, да предоставят върхови преживявания и да предоставят най-новите технологии, които насърчават сътрудничеството и креативността".