Хотел на морето губи близо милион от фалита на "Томас Кук"
Най-лесният начин да сe търсят парите е чрез индивидуален иск, твърди потърпевшият Вълчо Вълчев
Туристическият бранш се опасява от ефекта на доминото след фалита на британския туроператор "Томас Кук" и българския "Астрал Холидейз". Лятото беше изключително трудно - започна с празни шезлонги по плажовете и приключи с фалити, а за следващия сезон всеки прави спасителен план сам за себе си, твърдят хотелиери по морето, съобщава btV.
Вълчо Вълчев, управител на един от големите хотели в "Слънчев бряг", в който са настаняване туристи на "Томас Кук", обясни, че шокът е бил голям.
"Сезонът тръгна драматично, почти успяхме да наваксаме загубите накрая и тази новина ни покоси. Ние сме хотел партньор на "Томас Кук", работим 17 години с тях, загубите ни са за 497 000 евро неизплатени задължения за текущия сезон. Ще понесем този удар, но това ще ни накара да преразгледаме политиката си за реинвестиции в сектора, като обновяване на хотелската база например", обясни Вълчев.
По думите му след консултация с юристи е станало ясно, че най-лесният начин да си търсят парите е чрез индивидуален иск.
Според Георги Илиев от Бургаската туристическа камара, който от десетилетия се занимава с туризъм, това е едно голямо предизвикателство. Държавата трябва да помогне с облекчения, за да излязат хотелиери от затрудненото положение, смята той.
Превозвачи, които имат неизплатени договори с "Астрал Холидейз" обявиха, че настояват за среща с министъра на туризма. Няма да имаме доверие да работим с нито една туристическа фирма, както сме работили до сега, не знам как ще оцелее браншът, посочи още представител на превозвачите.
"Откакто "Томас Кук" - Великобритания обяви фалит, ние сме в непрекъснати срещи с представители на сектора - както хотелиери, така и туроператори. Подготвяме Лято 2020 с оглед пренасочване на капацитета на "Томас Кук" към другите големи туроператори", обяви министърът на туризма Николина Ангелкова.
"Имаме уверението на всички големи туроператори, че ще имат увеличение между 10% и 20% за нашия пазар, което ще помогне да се компенсират загубите", посочи министърът.
По думите й това е ключово както за запазването на капацитета на чартърните програми за България, така и за запълването на хотелите.
Според министър Николина Ангелкова няма информация за нестабилност и за други фалити на туроператори.
От разговорите, които провеждам в чужбина, разбирам, че останалите туроператори ще се опитат да привлекат клиентите на "Томас Кук", обясни тя.
"Гаранционен фонд за бизнеса няма", посочи Николина Ангелкова в отговор на въпрос как ще бъдат компенсирани потърпевшите в бизнеса от фалита на "Томас Кук".
"Застраховката "Туроператор", която всеки е длъжен да има, покрива само и единствено рисковете и щетите, свързани с крайния потребител - туриста. Няма застраховка, която да покрива рисковете при настъпване на фалит по отношение на доставчиците", обясни Николина Ангелкова.
Тя добави, че "Астрал Холидейз" имат застрахователна полица за 700 000 лв., а претенциите са за малко повече от половината от тях, изплатени са 200 000 лв. "Клиентите им са общо около 300, имат ресурс да се разплатят с всички", обясни министърът.
"Туроператорите в националния регистър са около 3500, от тях само 18 са тези, които имат застрахователно покритие над 1 млн. и 400 хил. Лева", каза Ангелкова.
Според нея се води дебат за законодателни промени, чрез които да се увеличи минималното покритие по отношение на задължителната застраховка за туроператорите.
"Към момента около 1140 туроператора поддържат минимална застраховка от 25 000 лева, която при едно настъпване на такова обстоятелство по никакъв начин няма да покрие щетите на туристите", заяви министърът.