Ще се опитаме до 15 ноември да изпратим в комисията по отбрана предложения и стъпки не само по шестте проекта към Рамковото споразумение с Lockheed Martin Global INC, но и насочени към индустриално сътрудничество в бъдеще. Това обясни министърът на икономиката и индустрията Богдан Богданов по време на изслушване в парламентарната комисия по отбрана относно изпълнението на Рамковото споразумение с Lockheed Martin Global INC, прието от 44-то Народно събрание на 19 юли 2019 г., предаде БТА. Споразумението е свързано с първите осем самолета F-16 Block 70, които България очаква от САЩ.

Богданов добави, че те ще бъдат координирани и с министерствата на отбраната и на иновациите и растежа.

Индустриално сътрудничество

"Индустриалното сътрудничество е един от правилните механизми, чрез които България би могла да има достъп до нови технологии. Договорът, който е подписан с Lockheed Martin за първия транш от осем самолета, включва такова индустриално сътрудничество. Има шест проекта, три от които се управляват от Министерството на икономиката. Ние имаме напредък по всички тези три проекта. Направена е оценка на "Авионамс", в случая той ще изпълнява определена техническа поддръжка по самолетите. Направена е проверка от Lockheed Martin на място. Има подготвено споразумение, което да се подпише", разясни министър Богданов.

С подписването на договора индустриалното сътрудничество има една цел - поддръжката на самолетите в България. Това, което е заложено като проекти в "Авионамс", трябва да осигури това. За целия си жизнен цикъл тези самолети не трябва да ходят никъде в чужбина, коментира на свой ред заместник-министърът на отбраната Атанас Запрянов.

Става въпрос за евтино получаване на технология, за която, ако купувате извън такъв договор, ще платите най-малко десет пъти повече. Освен поддръжка на военното оборудване, в индустриалното сътрудничество може да се включат технологии от други направления. Такъв е проектът за безпилотните средства. Тази война показа, че технологията за безпилотните средства е изключително актуална, каза още Запрянов.

В средата на септември Министерството на отбраната публикува отчет за първите три месеца работа на министър Тодор Тагарев, в който се посочва, че резултатите в индустриалното сътрудничество, договорено в пакета по придобиването на първите осем самолета F‑16, са твърде скромни, а в договора за вторите осем самолета въобще не е предвидено такова сътрудничество, поради което пропускаме значителни технологични, индустриални и социални ползи за българската икономика и общество.

Богдан Богданов посочи, че няма нанесени щети за държавата и данъкоплатците, както и няма значително закъснение. Фокусът ни е да диверсифицираме капацитетите на "Авионамс" и то не само към военна техника, а и към цивилна авиация, каза още министърът.