Правителството е одобрило тази седмица решения, взети в края на януари на заседание на управляващия комитет на оперативна програма "Транспортна свързаност", които касаят магистралата до Русе и жп линията до северномакедонската граница. 

Протоколът от заседанието е публикуван преди два дни, а от него става ясно, че 87 милиона евро от оперативната програма, предназначени за магистралата от Русе до Велико Търново, ще бъдат пренасочени за довършването на АМ "Европа", свързваща София със сръбската граница.

Близо 500 милиона евро, предвидени за модернизация на жп линията от София до границата със Северна Македония, пък ще отидат за т. нар. жп магистрала "Тракия" - от столицата до Бургас.

С пренасочването на средствата на практика те са спасени, тъй като Русе-Велико Търново и жп линията не вървят по график, става ясно още публикувания протокол.

Вчера Агенция "Пътна инфраструктура" обяви, че ще пусне идната седмица търга за пътя Велико Търново - Бяла (56 км), който е част от магистралата Русе - Велико Търново (133 км). Този участък няма как да бъде довършен и отчетен до 2029 г. по сегашния програмен период. 

Строителството на последния лот от магистрала "Европа" - между Сливница и Софийския околовръстен път, започна в средата на 2023 г. Тогава бе направена първа копка на първите 6 километра от 16.5-километровия участък. 

За да не се губят пари по програмата "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 г., до края на 2023 г. трябваше да бъдат построени поне 50% от лота. През август миналата година беше издадено разрешение за строеж на още 6 км, а за последните 3 км - в края на 2024 г.

Лотът обаче още не е завършен. На заседание на ресорната комисия в парламента в сряда регионалният министър Иван Иванов се похвали, че строителството трябва да приключи тази година. Това обаче е след допустимия срок за усвояване на средства по старата европрограма, затова сега проектът се пренасочва в новата.

Подобна е ситуацията с жп линията до македонската граница. Реконструкцията на приемното здание на жп гара Нова Загора и завършването на тягови подстанции в Русе, Разград и Варна са забавени и 500 милиона евро няма как да бъдат усвоени в този програмен период.  

В обхвата на изменението е закупуване и доставка на нов железопътен състав, който ще оперира по натоварените направления в северния регион на страната с предвидени средства в размер на 80 млн. евро. Друг проект е "Рехабилитация на жп линията Пловдив-Бургас, Фаза 2, етап 2", който ще се реализира със 157 млн. евро.  

Реализацията на двата жп проекта София - Перник и Перник - Радомир отпадат за финансиране през настоящия програмен период. 

Промени в Програма "Транспортна свързаност" 2021-2027 г. има и в областта на водния транспорт. Те предвиждат приключване на капиталното драгиране на басейна в пристанище Бургас, с което ще се създадат условия за подход и нови маневрени зони за корабите в акваторията на пристанището. 

ИЗБРАНО