Двоен спад на добивите на слънчоглед отчитат фермери у нас. Ще поскъпне ли олиото?
Причина за слабата реколта са сухото време през летните месеци и високите температури
Двойно по-ниски добиви на реколтата от слънчоглед отчитат земеделските стопани през тази година. Причината за резкия спад е липсата на дъждове, горещото време и недостигът на вода за напояване, предава БНТ.
Сухото време през летните месеци юни и юли, в комбинация с високите температури доведоха до двоен спад на добива на слънчоглед, регистрират земеделските производители.
"Добивът на слънчоглед в Южна България се движи между 80 и 130 кг от декар, а в Северна - от 100 до 170 кг, което е много под очакваното и много под средното през последните години", отбелязва Илия Проданов, председател на Националната асоциация на зърнопроизводителите.
Преработвателите смятат, че все още е рано да се прогнозира дали предстои увеличение на цената на олиото.
"Потребителите могат да са спокойни. Слънчоглед в България се произвежда предостатъчно. Олиото е международен пазар. Не мисля, че има повод за притеснение относно цената на олиото. При нас цената на слънчогледа се движи между 80 и 82-3 ст. в момента", коментира Проданов.
Председател на Националната асоциация на зърнопроизводителите коментира и начините, чрез които държавата може да се справи със сушата и ниския добив.
"Не намерим ли решения през следващите години, проблемът ще става все по-задълбочен. Решенията минават през няколко етапа. Първо, това са поземлените отношения в България. Държавата трябва да намери начин да ги регулира, да имаме дългосрочност в обработването на земя. Собствениците на земеделска земя също трябва да осъзнаят, че тя не е средство за бизнес, от която да вадиш максимален доход като рента. Тук говорим за дългосрочност. Един стопанин трябва да знае, че ще обработва тази земята дълги години, за да инвестира в напояване. Държавна политика в управление на водите. Видя се, че имаме нужда. И естествено, инвестиции в хидромелиорациите, което ще отнеме години", отбелязва той.
Преди две години беше организирана кампания, която внуши на потребителите, че ще останат без олио. Настаналата паника доведе до изкуствено създадено свръхтърсене. То от своя страна, даде възможност на търговците да увеличат цените, като продуктът надхвърляше 5 лева за литър.
Миналата година пък в края на август редица заводи за олио в България затвориха заради липса на суровина. Тогава мотивът на представителите на бранша беше, че удължаването на забраната за внос на украински слънчоглед няма да помогне на зърнопроизводителите, а само ще затрудни и ощети преработвателите.
В момента средната цена на олиото в търговската мрежа е около 2,60 лв. за литър.