На фона на разпадането на споразумението OPEC + и последвалите обещания на Саудитска Арабия от 1 април рязко да увеличи производството и доставките на петрол, това рефлектира директно на превоза с танкери и го прави много по-скъп. Според оценките на Bloomberg, средно петролните компании ще трябва да платят седем пъти повече за транспортиране от обичайното, съобщава lenta.ru.


Според изданието внезапната нефтена война не само намали разходите за суровини с почти една трета до многогодишни нива, но и създаде недостиг на съдове за транспортиране на петрол на пазара.

Саудитската национална компания за корабоплаване в допълнение към 40 от своите танкери са резервирали още 30 за товарене в края на април или началото на май. Сред тях има най-малко осем супертанкери, които са с капацитет два милиона барела.

В резултат на това разходите за превоз за доставки от Близкия изток до Китай достигнаха средно 243 хиляди долара на ден. Например, наемането на супертанкера на принцеса Мери за доставки до западния бряг на Индия, според Tankers International, струва на Indian Reliance Industries Ltd 400 000 долара на ден.

След като страните от ОПЕК и Русия не се съгласиха да ограничат производството на петрол, Саудитска Арабия предложи на своите клиенти рекордни отстъпки и се готви да увеличи производството с три милиона барела.

Според експерти по този начин кралството възнамерява да изтласка Русия, която смята за виновна за разпадането на споразумението, от европейския пазар. Независимо от това, главните губещи в резултат на подобна политика могат да бъдат Саудитска Арабия и САЩ.

За първите, приходите от петрол имат твърде голямо влияние върху бюджета, а американските компании, добиващи шистов петрол ,ще се сблъскат с факта, че производството на такива цени ще стане нерентабилно.