Бизнесът дава безпрецедентно ниска оценка на антикризисните мерки
Намираме се в икономическа катастрофа заради бездействието на държавата, показва анкета на Българската стопанска камара, представена на Икономическия форум, който се проведе на 1 и 2 декември
71% от участниците в анкета на Българската стопанска камара (БСК) декларират, че състоянието на фирмата им през 2020 г. се е влошило спрямо предходната година, а влошено състояние на бизнес климата отчитат 91% от анкетираните. За сравнение, през миналата година процентите са били, съответно - 25 и 43. Това каза председателят на БСК Радосвет Радев, представяйки годишната анкета "2020 през погледа на бизнес" на Камарата по време "Български икономически форум 2020: Икономическо възстановяване на хоризонта", който се проведе на 1 и 2 декември. В 20-годишната история на анкетата не сме виждали такива резултати, посочи Радосвет Радев. С такива фрапиращи резултати и оценки на антикризисните мерки на правителството влизаме в рекордите на Гинес, подчерта председателят на БСК.
Проучването на БСК показва висока степен на песимизъм у българския бизнес. 68% от анкетираните очакват спад на икономиката и на работните места през следващата година, придружени с ръст на цените на суровините (66%), енергийните цени (77%), цената на бизнес кредитите (53%), регулаторната тежест (51%) и фискалната тежест (58%).
Антикризисните мерки в подкрепа на бизнеса получават неодобрението на 68% от участниците в анкетата на БСК, а противоепидемичните мерки - 58%. Анкетираните са раздвоени в оценката си относно въвеждането на диференцирано ДДС - 51% одобряват тази мярка, 38% са против нея, а 11% се колебаят. Силно положителна оценка получава отказът от задължително въвеждане на СУПТО (софтуер за управление на продажбите в търговските обекти) - 72% от анкетираните подкрепят това решение.
Във връзка с коронакризата 56% от анкетираните са се отказали от планирани инвестиции, 45% са пристъпили към съкращение на персонала, 39% са авъвели частична или пълна дистанционна работа, 38% са направили инвестиции с цел съобразяване с противоепидемичните разпоредби, 35% са пуснали част или целия си персонал в неплатен отпуск за определен период от време, 21% са се насочили към развитие на онлайн продажби, а 18% са трансформирали производството си в посока промяна на продукти и/или пазари.