Има увеличаване на интереса към екскурзиите и индивидуалните пътувания за пазаруване в най-близкия до България областен център в Турция - Одрин, макар мащабите да не могат да се сравнят с това, което беше преди пандемията. Това разказа за БТА Йордан Петров от хасковската туристическа фирма "Дани ПП", утвърден организатор на пътувания до югоизточната ни съседка.

Тенденцията за увеличаване на потока на пътуващи за шопингтурове е започнала от този юни.

Основната причина е продължаващото обезценяване на турската лира, което прави цените за българи на голяма част от стоките много атрактивни, поясни Петров. На фона на инфлацията у нас така съседската потребителска кошница е значително по-достъпна и изгодна. Фактори са и отпадането и облекчаването на редица ограничения за пътуване, които са били възпиращи в хода на пандемията.

Самата цена на трансфера за ден от региона на Хасково до Одрин от около 20 лева лесно се "избива" при по-сериозно пазаруване. Така наречените "куфарни търговци", които са предимно от близките до границата Свиленград, Любимец и Харманли, отново имат сметка при зареждане в големи количества и безпроблемно преминаване с тях през ГКПП "Капитан Андреево", твърдят хора от бранша.

Те са на печалба дори само от зареждането на гориво у комшиите - в момента литър бензин и дизел по турските бензиностанции е на цена в турска валута, съответстваща на 1,40 - 1,50 лева.

Туроператорът посочи десетки примери, в които разликата на стоките у нас и там е повече от очебийна. На сергиите в Одрин килограм домати струва 5 лири или наши 80 стотинки по курса за деня от 24 ноември. Толкова са и краставиците. Килограм банани се харчи за 10 лири или 1,60 лева. Ядки - бадем или шам-фъстък се търгуват по равностойността на 16-17 български лева за килограм, докато у нас цената им не е по-ниска от 27-28 лева за същото количество.

По думите на Петров нашенците задължително зареждат и перилни препарати. Опаковка от 10 кг "Ариел" струва в Одрин 90 лири, което е 14 лева. Течният препарат от същата марка в разфасовка от 3,8 литра е 9,50 български лева, изброи той.

По думите му най-голямото стълпотворение, когато в съседския град се чува навсякъде българска реч, е в петък и събота, и по-малко в неделя. По негови оценки тогава на ден в столицата на вилаета местните магазини, пазари и молове обикалят по около 10 000 българи. Не липсват също и посетители от съседната Гърция.

Предпочитани за шопинг-туровете обекти са аутлет "Марги", мол "Ераста", борсата за перилни препарати близо до българската църква "Св. Константин и Елена", Петък пазарът и "Синият" пазар в събота, както и магазините "Бим" и "Мигрос". Най-често навсякъде посрещат с табели на български, езикова бариера почти не съществува, тъй като и много от продавачите вече са овладели на някакво ниво български, отбеляза Петров.

Много близки и познати натоварват пътуващите и с поръчки за лекарства, свидетелства още той. В аптечната мрежа на Одрин има медикаменти на двойно и тройно по-ниски цени, отколкото в нашите аптеки. Лек за щитовидната жлеза, който у нас струва 42 лева опаковката, там може да се купи за 10 лева, даде пример превозвачът. Медицинските маски също си струват - кутия с 50 броя е 20 лири или 3,20 лева.

Евтина е и храната - местният одрински специалитет "тава жигер" /телешки дроб/ е 40 лири порцията. По-евтини - от 25 до 35 лири в зависимост от категорията на заведението са телешките кюфтета.

Противоепидемичните правила и мерки обаче са стриктни и се спазват безусловно, предупреждава Петров. Освен задължителните сертификати на вход и изход от България и Турция, в големите търговски обекти искат и регистрация на сайта www.register.health.gov.tr откъдето се получава уникален код. Страницата се поддържа на турски и английски. Ако посетител в помещение на закрито посмее да си свали маската, е под угрозата да бъде глобен с 3000 лири.

За разлика от лятото, когато традиционният поток от гастарбайтери създава големи опашки и изнервя пътуващите с нуждата от чакане с часове, сега за автобусите времето на преминаване на двата пункта Капитан Андреево и Капъкуле е час-час и половина, а за леки автомобили - и много по-малко, обясняват редовно пътуващи.

Още по-интензивни пътувания се очертават в следващите дни, традиционно посветени на големи покупки преди Коледа, посочи още Петров.