Авиосекторът е пред финансов колапс. Спадът на приходите е 80% според Асоциацията на авиокомпаниите, съобщи Нова тв.

Въпреки че за разлика от някои европейски летища аеродрумът в София не затвори, а българските авиокомпании продължиха да летят и се ползват от мярката 60/40, щетите за индустрията са огромни. Пътниците у нас са с 5 милиона по-малко, спрямо годината преди пандемията. Това е драстичен понижаване от над 70%.

Полетите са намалели двойно от началото на кризата. През април миналата година спадът достигна 94%, последва леко възстановяване, което спря при втория локдаун. Според изчисленията браншът ще се възстанови след 2024-а.

От Асоциация на българската авиационна индустрия поискаха помощ от правителството на стойност между 15 и 20 млн. евро. От тази на българските авиокомпании предложиха държавата да купи дялове в авиокомпаниите и дори да ги подпомогне с пари от концесията на Летище София. Идеите вече се обсъждат от правителството.

"Проблемът със спирането на полетите и приземяването на самолетите е, че тази дейност предполага едно непрекъснато поддържане летателната годност на тези самолети. Те не могат просто да се скрият някъде и да изчакат, докато дойдат по-добри времена", обясни мениджърът в авиокомпания Анелия Маринова.

"По половин милион на една авиокомпания и трябва, за да оцелее месечно за поддържане на пилотите. Пилотът ако 90 дни не лети, той е аут, на него му трябват едни допълнителни обучения", коментира председателят на Асоциацията на българската авиационна индустрия Тодор Иванджиков.