"Близо 8000 км пътища от републиканската пътна мрежа са в аварийно или предаварийно състояние. Трябва да се продължат започнатите инфраструктурни обекти - доизграждането на АМ "Хемус", на скоростния път Ботевград - Видин, да започнат нови обекти, които не търпят отлагане. Затова се надяваме да бъдем финансирани от бюджета." Това каза пред БНР Николай Шушков, зам.-министър на регионалното развитие и благоустройството.

Разширяването на АМ "Тракия" от София до разклона за АМ "Марица" е наложително, но за да се стигне до финансиране, трябва да се направят предпроектни проучвания и да се завърши проектирането. Затова тази година не се очаква да започне реализирането на този проект, каза още Шушков.

"АМ "Европа" закъснява по редица причини. Ще се опитаме до края на годината да усвоим максимално средства по оперативната програма, която финансира тази магистрала (за старт на изгрфаждането на връзката със Северната скоростна тангента - б.р.). АМ "Струма" - там се надяваме скоро да започнем строителството на пътния възел при град Кресна, от южна страна в посока София", отбеляза зам.-министърът.

Шушков подчерта, че от декември досега с пътните фирми са разплатени над 1,3 млрд. лева. "Това бяха стари задължения. Спорът в момента е за разплащания, които касаят основните ремонти, направени без необходимите строителни книжа, без разрешение за строеж, без съответния надзор... Нашето желание е обектите, изградени извън строителните норми, да бъдат обявени за търпими. Вече изградени пътища, ако спазим изцяло сега действащия закон, трябва да ги разрушим и отново да ги изградим. Нашето общество не може да си позволи това. Предложението се отнася само за обекти, които касаят инфраструктурно строителство."

Очакванията на зам.-министъра са отстраняването на повредата на мостово съоръжение на АМ "Тракия" да позволи движението да остане в аварийната лента и да не се налага цялостно затваряне до приключване на ремонта. Той обаче не се ангажира с краен срок за това.

В отговор на въпрос за тръжна процедура за ремонт на тунел "Топли дол" на АМ "Хемус", в която е останал само един участник, Николай Шушков обясни, че според предварителния доклад тръжната комисия от експерти в Агенция "Пътна инфраструктура" останалите участници са били с нарушения и е имало проблеми в офертите. "Препоръчали сме отново да бъде разгледан този казус и ако преценят юридически, тази тръжна процедура да бъде прекратена и да бъде обявена отново, тъй като състезание само с един кандидат е недопустимо в съвременните условия", заяви той.

По отношение на предстоящото увеличение на тол таксите Николай Шушков напомни, че предвиденото от предишното правителство повишение на тарифите им от 1 януари 2023 г. беше отложено, за да омекоти натиска на инфлацията. Предложението е то да влезе в сила от 1 юли, като бъде 50% от сега действащите такси в съответствие с приетото през миналата година решение. Сега работим върху вариант, който да бъде подложен на обществено обсъждане, след което ще се вземе решение от Министерския съвет. Той обаче предвижда българските водачи на тежкотоварни автомобили, от които са били 72% от приходите от тол такси през миналата година, да ползват отстъпка при пробег над 4000 км, над 6000 км или над 10 000 км месечно, информира заместник-министърът, цитиран от БТА. И съобщи, че постъпленията от винетни и тол такси към 20 април 2023 г. са 210 млн. лв., което е близо 34% повече спрямо същия период на миналата година. През месец март за първи път приходите от тежкотоварния трафик са били повече от платени винетки за леки автомобили, като се очаква тенденцията да бъде запазена.