Да се бутилира чешмяна вода, за която се плащат по два цента за сто литра, да се продава, леко пречистена, за до три долара литъра, изглежда отличен бизнес, но начинът на действие на ПепсиКо (PepsiCo), разкрит от един канадски вестник, породи дебат в Квебек, информира Франс прес, цитирана от БТА.
"Водна война в Монреал", писа на първа страница независимият в. "Девоар", съобщавайки, че редица групи и сдружения като института Поларис и "Коалицията помощ за водата!" разобличават афера с "отклоняване на вода от обществената мрежа".
"Проблемът е етичен", заяви за АФП Фредерик Ласер, директор на Международната обсерватория за международни изследвания на водата, която е към университета Лавал в Квебек, тъй като "компаниите от сектора правят много пари на гърба на данъкоплатеца", който пък финансира чрез местните данъци в Монреал снабдяването си с питейна вода.
Не успяхме да получим пряк коментар от ПепсиКо, която преди близо една година построи завод за бутилиране в Монреал, уточнява Франс прес.
Компанията отказва да посочи обема на продажбите на "деминерализираната вода", която тя пласира под търговската марка Акуафина, или пък данни за печалбите й, отпращайки журналистите към външна компания за връзки с обществеността. Тя пък ги пренасочи към Сдружението на компаниите, бутилиращи газирани напитки в Квебек. Неин говорител също отклони въпроса за печалбите, посочвайки все пак, че "те са много малки" заради високите разходи за транспорт, за мрежата за снабдяване и хладилниците в търговските обекти.
Продаваната вода в бутилките, заяви говорителят на Сдружението на компаниите, бутилиращи газирани напитки в Квебек, се подлага на "строг процес" на филтриране и пречистване, който включва обратна осмоза и обогатяване с озон като в крайна сметка тя има "различен вкус" от водата от чешмата.
Въпреки това мнозина жители на Монреал, запитани при случаен подбор от АФП, заявиха, че не са забелязали съществена разлика във вкуса на водата от крана и продаваната в бутилки.