Глобалната икономическа криза, предизвикана от израждането на "капитализма без граници", все по-често кара хората да спрат и да се замислят над въпроса кои всъщност са истинските ценности в обществото. Затова не са изненадващи последните данни от агенциите за маркетинг, че хората харчат все по-малко пари за луксозни стоки, като предпочитат да се върнат към традиционните ценности и да обърнат гръб на бясната надпревара за печалби. Откритият наскоро в Лондон търговски център Уестфийлд предлага на купувачите само най-добрите и най-луксозни продукти с марките Луи Витон, Прада, Тифани и Гучи, но ако се вярва на предвижданията на икономическите анализатори, това няма да трае още дълго. В ситуация, когато е все по-трудно да се получи кредит за каквато и да е цел, особено за покупка на жилище, и когато все повече нараства армията от безработни както в САЩ, така и в Европейския съюз и Япония, добрата реклама вече няма да бъде достатъчна да убеди потребителите да харчат пари, които всъщност нямат. "В тежки времена не е на мода да се харчат прекалено много пари, това е просто проява на лош вкус", заяви пред Ройтерс Рори Садърленд, заместник-председател на рекламна агенция Огилви, като добави, че "на мода" ще дойде строгият лютерански минималистичен стил. Брокерът Скот Дейвид казва, че в това кризисно време и хората, които все още могат да си позволят малко лукс, два пъти размислят, преди да решат да си развържат кесията. "Днес рядко ще попаднете на някой, който кара ново Порше. Това би се сметнало за лош вкус, защото никой не иска да бъде възприеман като наглец, който се смее в лицето на другите", обяснява той. След няколко години растеж на потреблението на луксозни стоки през тази година се очаква спад поне с един процент, а догодина със седем на сто, предвиждат специалисти от консултантската фирма "Бейн". Продажбите на Порше в САЩ са намалели през септември с 58 на сто в сравнение с продажбите през септември миналата година, докато продажбите на автомобили изобщо са намалели с 22 на сто, посочва агенция "Ауто дейта". Банковият служител Патрик, който се занимава с капитални инвестиции и който помоли да не се посочва фамилията му, казва, че през последните месеци е променил начина си на живот и в работата, и у дома. "Сега отивам по-късно на работа и се връщам в къщи по-рано. Миналата седмица даже водих сина си на училище, което по-рано никога не ми се е случвало", казва той, като добавя, че нещо подобно се случва и с колегите му от фирмата. Специалистите обясняват, че това става отчасти защото работодателите вече не са в състояние да дават на служителите щедри бонуси, а отчасти защото в кризисни ситуации хората винаги се обръщат към семейството си и към хуманитарна дейност. Според думите на лорд Ричард Харис, член на Камарата на лордовете в британския парламент, бивш епископ от англиканската църква, хората сега, след десетилетия необуздано потребление, стават по-сериозни и по-скромни. Това вероятно ще бъде причина най-популярният подарък за Коледа тази година да бъдат колективни игри като Монопол - защото хората ще предпочетат по-евтиния вариант. Изследовател от Бизнес университета в Сидни Ник Уилс-Джонсън обяснява, че кризисните времена винаги водят до обръщане към семейството, нарастване на човеколюбието и връщане към духовните ценности. Така е било и през миналия век. Непосредствено след 80-те години, изобразени във филма "Уолстрийт" на Оливър Стоун - себични и разюздани, последваха 90-те, десетилетие на глобална рецесия - "угрижените деветдесет", главен тон на които даде призивът на Джордж Буш-старши към американците да се превърнат в "по-чувствителна и нежна нация"./