Money.bg
Свари си сам ... гориво
Една нова компания се надява да спечели, като промени петролните навици на хората, пише Тимоти Гарднър, популярен автор на Reuters в областта енергия и околна среда.
Етанол вече може да се произвежда и в домашни условия, като за целта не е необходимо да се преработва ценното зърно, следователно и не се подклажда кризата на хранителните стоки, повишила цената на изхранването в целия свят.
Фирмата E-Fuel Corp в четвъртък представи първата в света машина, която позволява на домакинствата да произвеждат свой собствен етанол и с горивната смес директно да захранват автомобилите си. Уредът се нарича MicroFueler.
Преносимото устройство се продава за $10,000. То наподобява колонката с маркуч на бензиностанциите - с тази разлика, че няма брояч, който да отчита все по-високи цифри на екранчето ЦЕНА, които свиват сърцето на автомобилиста, конкуриращ се с целия свят за все по-ценното гориво.
Под колонката няма подземен резервоар - задният й край е включен в домашните системи за електричество и вода. Произвежданият в къщи етанол е на цена $1 за галон, или под 35 стотинки литъра.
От компанията казват, че един от най-силните моменти за продажба е сладкият аромат от машината. Горивото се ферментира от захар, цената на която е исторически ниска, тъй като глобалните доставки надвишават търсенето.
Също така се изтъква, че с новото устройство се преодолява ахилесовата пета на етаноловата система в САЩ - зависимостта от преработката на царевица - обвинявана в покачване на глобалните цени на храните. „Няма майка в Америка, викаща, че децата й не получават достатъчно захар", шегува се Том Куин, основател и главен изпълнителен директор на E-Fuel.
Естествено рафинираната „трапезна" захар е твърде скъпа, така че E-Fuel обещават да свържат купувачите на инсталацията с доставчици на захар на едро, особено на не-ядивна захар от Мексико, струваща много по-малко от тази в магазина.
Освен това има изгледи производителите на домашен етанол да получат и въглеродни кредити, с които всъщност да покрият разходите си за суровина, тъй като производството на етанол от захар причинява далеч по-малки емисии по сравнение с царевицата.
„Ще разбием традиционната етанолова система", твърди Куин. Той е компютърен специалист, създател на компютърни игри, вложил в компанията „милиони, но не много милиони долари".
Според Куин, въпреки високата цена, машината се изплаща много бързо. Инвестицията при семейство с два автомобила, изминаващи общо 50,000 км годишно и цена на бензина средно $3.60 за галон се изплаща за по-малко от две години. Устройството може да произвежда 132 литра стопроцентов етанол седмично.
Исторически справки показват, че цена на бензина от $1 за галон не е виждана поне от 1985 г. насам. При сегашните пазарни, геополитически и геоложки дадености, цена от един долар за галон бензин някога в бъдещето изглежда малко вероятна.
Разбира се има и скептицизъм относно MicroFueler. Професор в Корнуелския университет заявява: „Съмнявам се, че ще работи". На професора може да се прости - той е изследвал няколко десетилетия икономиката на етанола и е достигнал до мнението, че производството трябва да се концентрира във все по-големи и по-големи рафинерии, за да се постигне икономия от мащаба.
От E-Fuel отвръщат, че машината е ефективна по начин, който големите заводи за етанол не могат да постигнат, защото тя премахва водата от горивото с помощта на специални фини филтри и това намалява разходите за дестилиране на водата от горивото.