Примери На теория довеждащата инфраструктура до един нов обект е задължение на общината, но на практика не познавам инвеститор, който да разчита на това, обяснява съсобственикът във варненската компания Марма инвест Методи Методиев. Дружеството е едно от стотиците, които всяка година започват ново строителство у нас. В неговия случай, за да изгради жилищен комплекс на 45 дка във варненския квартал Галата, то е изработило подробен устройствен план и е вкарало в регулация цялата територия от 156 дка наоколо. Ще се наложи да инвестира във водопровод, канализация и път до комплекса, тъй като в бившите земеделски земи такива няма. Така първият инвеститор, който влезе в даден район, осигурява инфраструктурата на следващите. По-големият проблем обаче е, че впоследствие той е принуден да я дари на общината. След което тя събира такса, включително и от него, за присъединяване към вече готовите съоръжения. Мнение Големият проблем за инвеститорите е при изграждането на пътищата и ВиК съоръженията, коментира инж. Евелина Цонева, която се занимава с инвеститорски контрол. С електроснабдяването въпросът е уреден дотолкова, че като направиш трафопост, енергото е длъжно да го оцени и купи в определен срок. За останалите видове съоръжения обаче такива условия няма. Законът за устройство на територията изисква те да са налични, за да бъде въведен един обект в експлоатация, но не третира собствеността върху тях. Така се стига до абсурдни ситуации, като тази с жилищен комплекс по Южното Черноморие, чието изграждане струвало 9 млн. лв., а инфраструктурата до него - 4.5 млн. лв. Според директора на инвестиционния фонд BLD Димитър Савов стойността на инфраструктурата извън строителните граници на населените места може да достигне 20-30% от тази на целия проект. Разноските за нея се поемат и от купувачите, тъй като натоварват крайните цени на имотите. Разбити върху разгънатата застроена площ на обекта, в някои случаи те стигат и до 50 EUR/кв. м.