Потребителските нагласи в Германия за декември остава без промяна, намирайки подкрепа от силната икономическа експанзия, но все още е рано да се определи, дали провалените преговори за формиране на коалиционно правителство ще навредят на доверието на немските потребители, показва последно проучване на немския институт GfK. Индексът на GfK, определящ бъдещите потребителски нагласи за декември стабилизира на ноемврийското ниво от 10,7 пункта, оправдавайки средните очаквания на финансовите пазари. Трябва да се има предвид, че през септември индексът GfK достигна многогодишен връх от 10,9 пункта (най-високо ниво от октомври 2001-ва година). Въпреки лекото отстъпление на индекса през последните няколко месеца, той все още остава в доста високо ниво, което е сигнал, че вътрешното потребление ще продължава да бъде основен генератор на германския икономически растеж в края на тази и началото на следващата година. Трябва да се има предвид, че преди време разходите на немските домакинства успяха да изместят износа като основен двигател за икономическата експанзия в Германия, тъй като потребителите се възползваха от рекордно ниската безработица, от нарастващото заплащане на труда и от много ниските разходи за кредити, за да стимулират вътрешното потребление. Данните за БВП на Германия през третото тримесечие обаче показаха, че немският експорт отново успя да измести вътрешното потребление като важен двигател за растежа на водещата европейска икономика. Днешните резултати са добра новина, особено на фона на предстоящата коледна търговия, отбеляза Ролф Бюркл от института GfK. От отделни важни подиндекси, които определят настройката на потребителите в Германия през текущия месец (през ноември), повишение бележи единствено индексът на икономическите очаквания, като той нарасна до 44,3 пункта от 43,5 пункта през октомври. Немският институт посочи, че по този начин потребителите са се присъединили към компаниите и икономически експерти по отношение на оптимистичните икономически перспективи, като германците очакват растеж на БВП от около 2% през настоящата година. Институтът GfK отдава силният позитивен импулс на факта, че икономическият подем понастоящем се базира на много широка основа с оглед на увеличаващото се потребление, инвестиции и износ, които допринасят за добрия ръст на БВП. В същото време индексът, измерващ очакванията на потребителите за техните доходи в бъдеще, се понижава през ноември до 47,9 пункта от 48,7 пункта през предходния месец, но въпреки това показателят остава на високо ниво благодарение на отличната ситуация на пазара на труда и на умерената инфлация в Германия. Индексът, оценяващ желанието на германските потребители за големи по размер покупки, пък се понижи през настоящия месец до 58,5 пункта от 59,2 пункта през октомври, което е знак, че домакинствата в страната намаляват склонността си за бъдещи покупки. Институтът GfK прогнозира, че частното потребление през тази година ше нарасне с 1,5% спрямо официален ръст от 2 на сто за 2016-а година. Провалените проучвателни разговори, водени от канцлера Ангела Меркел, за създаването на така наречената коалиция “Ямайка“, не бяха взети под внимание в представените днес данни, тъй като проучването вече беше завършено, когато този провал стана факт, посочи GfK. Ако по-нататъшните опити за формиране на стабилно правителство останат в задънена улица, това може да увеличи несигурността сред потребителите и компаниите, предупреди компанията и добави, че в този случай ще има риск за настоящата добра потребителска настройка. GfK също така заяви, че продължава да съществува опасност от допълнителни рискове за германския потребителски климат от събития зад граница, като трудните преговори за Брекзит, напрежението около Северна Корея и възможни протекционистки тенденции в търговската политика на САЩ.
ИЗБРАНО