Около 40 % от учениците между 9-и и 12-и клас се затрудняват да сравнят оферти в числово и в процентно изражение. Повечето ученици успяват да решат до три от седем задачи, посветени на ежедневни финансови ситуации, съобщи социологът Боряна Димитрова.

Въпреки че знаят какво е кредитна и дебитна карта, те се затрудняват да разберат широко използвани финансови понятия - термини като овърдрафт, главница, падеж по кредит, доходност на депозит.

70 процента, седем от десет са ученици, които ще излязат на пазара на труда, няма да ни разберат какво казваме, каза Димитрова.

По думите и по-подготвени да се справят с финансови казуси са децата от по-образовани и високодоходни семейства.

В семейство, където е ниско образованието и доходите са със съвсем друга нагласа,. Там нагласата е на една, както често наричаме с термина по социология "заучена безпомощност", каза социологът.

Според Димитрова най-разпознаваемият тип частна финансова институция е заложната къща, поради което тези деца са с потенциален риск, тоест не е изчезнала в България опасността, появата на нови пирамиди, на нови непрофесионално действащи банкови институции, да заловят нови неинформирани граждани.