Забраната на Европейския съюз за внос на руски рафинирани петролни продукти, включително дизелово гориво и самолетно гориво, ще наруши глобалните потоци, след като влезе в сила в неделя 5 февруари. То може да навреди на Москва повече от ембарго върху суровия петрол. Въпреки че западните санкции биха могли да принудят Русия да намали производството на суров петрол и рафинирането, което допълнително ще затегне глобалните доставки, някои анализатори казаха, че забраната върху продуктите може в крайна сметка да има малко влияние върху общите наличности.

"Барелите ще излязат и ще намерят пазар, логистично ще има предизвикателство, но не и предизвикателство за доставките", смята Иън Мур старши научен сътрудник в глобалната брокерска фирма Bernstein. 

По-големият проблем може да бъде за Русия в намирането на алтернативни купувачи, тъй като Китай и Индия, които доказаха желание да изкупят нейния суров петрол на отстъпка, имат много собствени рафиниращи мощности и са износители на петролни продукти.

"Въпреки че забраната ще остави Русия с повече суров петрол за износ, може да няма достатъчно дестинации за износ на излишъка и следователно Русия може да се наложи да намали производството с 5%-10%", каза енергийният анализатор на DBS Bank Пей Хва Хо.

За да се опита да компенсира липсата на европейски купувачи, Русия увеличи доставките на дизел за африканските и средиземноморските пристанища през януари. Но отсъствието на танкери за превоз на тези продукти и потенциалната липса на търсене може да създаде по-голямо предизвикателство за Русия, която да отклони рафинираните си горива към пазарите на трети страни. 

Европа се обръща към производители в Азия, Близкия изток и Съединените щати, за да разнообрази източниците си на внос на горива, но доставката ще бъде по-скъпа поради по-дългото време за плаване. Засега доставките остават достатъчно в Европа, която е силно зависима от вноса на руски дизел, тъй като търговците се запасяват преди западните ограничения.

Все още не е ясно каква може да бъде горната граница на цените за рафинираните продукти, тъй като тяхното ценообразуване, много по-сложно от това за суровия петрол, се диктува от разликите в качеството, определени от нивата на сяра и метали. ЕС предложи таван на цените от 100 долара за барел за дизел и 45 долара за барел за продукти с отстъпка като мазут. Предложението бе прието в петъчния ден.

Одобрена от богатите нации от Г-7, Европейската комисия и Австралия, забраната на продуктите следва подобна мярка, която те приложиха на 5 декември, забранявайки продажбата, застраховането и транспортирането на руски суров петрол, освен ако не се продава под таван на цената от 60 долара за барел.

Лидерите от Г-7 заявиха в свое изявление, че те и ЕС са се съгласили на ниво от 100 щатски долара за барел за петролни продукти, които се търгуват с надценка спрямо суровия петрол, включително дизел. Постигнато бе и съгласие за таван от 45 щатски долара за тези, които продават с отстъпка, като мазут и някои видове нафта, добави АФП.

Коалицията също се съгласи да отложи преразглеждането на тавана на цената от 60 щатски долара за руския суров петрол до март. След това ще започне редовен двумесечен преглед на всички нива на таван, според хора, запознати с дискусиите, пожелали анонимност. Определянето на цените изисква единодушно съгласие между ЕС, както и одобрение от Г-7.

3e-news.net

"Ограниченията, които току-що поставихме, сега ще играят критична роля в работата на нашата глобална коалиция за намаляване на способността на Русия да преследва незаконната си война", каза министърът на финансите на САЩ Джанет Йелън в отделно изявление.

По време на преговорите между Г-7 и ЕС официални лица изразиха загриженост, че определянето на твърде ниско ниво рискува да причини скокове на цените или проблеми с доставките в Европа. Таванът на цените на горивата включва гратисен период до април за товари, натоварени преди таванът да е договорен, обясняват запознати.

Мерките за ограничаване на цените ще забранят на компаниите да предоставят доставка и услуги, необходими за транспортиране на стоките, като например застраховка, освен ако маслата и горивата не се купуват под договорените ценови прагове.

Базовите фючърси за дизел в Северозападна Европа паднаха през последните дни, установявайки се на 113 щатски долара за барел в четвъртък, въпреки че остават доста над сезонните норми.

Но руският дизел беше на цена със значителна отстъпка по-рано тази седмица - около 90 щатски долара - според изчисление на Bloomberg, базирано на данни, предоставени от Argus Media Ltd.

Ограниченията на цените от 100 щатски долара и 45 щатски долара за барел "няма да засегнат сериозно руските рафинерии", заяви консултантската компания Wood Mackenzie Ltd по-рано тази седмица.

Все пак консултантската компания очаква доставките на руски суров петрол да бъдат с около 800 000 барела на ден по-ниски през това тримесечие в сравнение с предходното и че износът на дизел от страната ще спадне с около 200 000 на ден. И всичко това се дължи на забраните за внос на ЕС.