Русия използва все повече санкционирани кораби, за да доставя петрол на своите клиенти, като близо 1/3 от танкерите в черния списък са върнати на работа, пише Bloomberg.

Според агенцията от началото на войната в Украйна САЩ, ЕС или Великобритания са наложили санкции на 73 руски кораба заради нарушения на съществуващите режими на ограничения, като например тавана върху цената на петрола от 60 долара за барел. През април един от тях - Yasa Golden Bosphorus, беше изваден от списъците.

Скоростта, с която танкерите се връщат в експлоатация, нараства, като най-малко 7 са поели товари през първите 10 дни на октомври, сочат данни за проследяване на кораби, събрани от Bloomberg. Това е ръст от 6 през август и септември и само 5 общо преди това.

Първоначално танкерите в черния списък останаха бездействащи. Нито един от санкционираните кораби не е превозвал нито един товар с руски или друг петрол до април - шест месеца след назоваването на първите кораби. След като тези първи товари бяха доставени успешно, използването на санкционираните танкери рязко се увеличи.

Москва вече използва отново 21 от тях - от една страна, защото няма алтернатива за доставка за клиентите си, а от друга - няма никакви наказания за нарушаването на санкциите. Затова и много купувачи на руския петрол все по-спокойно се решават да сключат договор и да получат суровината, доставена от танкер от "тъмната флотилия".

Прави впечатление, че това са основно кораби, върху които ограничения налага Великобритания. Статистиката на агенцията сочи, че в последните месеци Русия започва да използва отново кораби, върху които са наложени санкции само от Европа.

В първите 6 месеца (до април 2024 г.), след като бяха наложени вторични санкции от САЩ , Москва не използва нито един танкер под ембарго. През юни Великобритания също въведе свои наказателни мерки, а от август - и ЕС.

Санкциите на Лондон изглеждат най-неефективни - почти всички използвани в нарушение на режима танкери от Москва, са в британския списък. Има само едно изключение с плавателен съд в списъците на ЕС. Към 2/3 от всички кораби, които Лондон е санкционирал, отново работят, добавя още Bloomberg.

Американските ограничения изглежда имат по-сериозна тежест - от 39 санкционирани кораба, само шест до този момент са били използвани от Русия.

Москва също опита тактика да прикрие корабите под санкции - 50 от тях са били преименувани. 13 от санкционираните кораби плават под флага на Барбадос.

Повечето от санкционираните кораби акостират в Китай, но напоследък около 1/3 са се озовали в Индия, която доскоро се въздържаше да нарушава санкционираните режими.

Дори ако санкционираните кораби отново спрат работа, танкерите в черния списък са само малка част от сенчестия флот, натрупан от Русия, за да премести своите сурови и рафинирани продукти извън обсега на западните сили. Това ограничи ефективността на мерките, тъй като имаше много други кораби, които да поддържат потока на петрола и доходите на Кремъл.