Допълнителната цена на изкопаемите горива като природен газ за отопление, бензин и дизел в рамките на новия въглероден пазар на ЕС от 2027 г. може да бъдат доста над лимита от 45 евро, към който се стремят институциите на ЕС. Това обясняват експерти, обвинявайки законодателите за създаване на фалшиви очаквания. Следващият вторник (18 април) Европейският парламент трябва да гласува реформата на пазара на въглеродни емисии на ЕС, която беше договорена между институциите на ЕС през декември 2022 г., припомня Euractiv.

Според проектозакона подобрената втора система за търговия с емисии (СТЕ II), включваща сградите и автомобилния транспорт, трябва да започне да функционира в целия блок от 2027 г. А това ще увеличи цените на изкопаемите горива за отопление и шофиране.

Мярката идва заедно с нов "Фонд за социален климат" от 87 милиарда евро, който има за цел да смекчи въздействието върху най-бедните домакинства. Както обикновено в пазарната система, цената се определя от търсенето и предлагането.

Институциите на ЕС се стремят да ограничат новата цена на въглерода до максимум 45 евро на тон емисии на CO2, което се равнява на допълнителна цена от 10 цента за литър бензин и 12 цента за литър дизел.

Но според експерти тази цена може да бъде надвишена, тъй като механизмът за намаляване на цената, включен в закона, не може да гарантира, че цената няма да се повиши.

"По принцип всичко е възможно по отношение на цените", каза Майкъл Пале, експерт по въглеродните пазари в Потсдамския институт за изследване на въздействието на климата (PIK).

"Не може да се каже, че допълнителният механизъм за ценова стабилност може действително да гарантира, че цената няма да надхвърли това ниво", каза той, имайки предвид максимума от 45 евро, цитиран от политиците.

"Това не означава, че определено ще премине през тавана на цените", добави Пале. "Но точно защото знаем толкова малко за ценообразуването в новата СТЕ II, е еднакво възможно да имаме или много ниски цени, както и много високи."

Питър Лизе, депутат от ЕС от дясноцентристката ЕНП и главен преговарящ за реформата на пазара на въглеродни емисии в ЕС, призна, че лимитът от 45 евро не е твърд таван на цената за квотите.

"Разбира се, тристранното споразумение не може абсолютно да гарантира, че цените няма да бъдат по-високи от 45 евро на тон, но вероятността е сравнително висока, особено през първите години, включително 2029 г.", смята Лизе. "Изчисленията на Европейската комисия предвиждат цени от 45 евро", припомни германският депутат.

3eNews