На прага на петролното ембарго и реформата на газовия пазар: Какво ще се случи с индустрията
Тенденцията за поевтиняване на бензина и дизела се запазва, докато цената на метана продължава да расте и вече достига почти 6 лв. за кг
Тенденцията за поевтиняване на горивата и в частност на бензина и дизела, без метана се запазва вече цял месец в резултат на понижението на петрола. Така за последния месец бензин А95 е поевтинял с 0,19 лв. за литър или с 5,88 %, или ако на 19 август е струвал 3,23 лв. за литър, то на 18 септември вече е 3,04 лв. за литър. В годишно изражение обаче поскъпването се запазва като спрямо 18 септември 2021 г. цената на базовия А95 се е увеличила с 0,77 лв. за литър или с 33,92 %.
При дизела също се наблюдава поевтиняване за последния месец, но значително по-малко отколкото при бензин А95 - с 0,07 лв. за литър или с 2.08 % - от 3,37 лв. за литър на 19 август до 3,30 лв. за литър на 18 септември.
Както и при бензина, така и при дизела в годишно изражение картината е по-различна. Спрямо 18 септември 2021 г. поскъпването при дизела, при отчитане на вече посочения спад, съставлява 46,02 % или с 1,04 лв. за литър.
При пропан-бутана поевтиняването за последния месец е с 0,09 лв. за литър или със 7,26 % като според данните на Fuelo.bg през август той е струвал 1,24 лв., а през септември вече спада до 1,15 лв. за литър. За разлика от бензина и дизела обаче тук понижението, макар и незначително е и на годишна база - с 1,71 % или с 0,02 лв. за литър. Пропан-бутанът е бил най-скъп в периода 6 -14 май, когато е струвал 1,61 лв. за литър.
Напълно противоположна е ситуацията при метана, при който тенденцията за поскъпване остава в сила. При този тип гориво за последния месец поскъпването е от порядъка на 8,91 % или с нови 0,48 лв. за килограм. Тоест, ако на 19 август метана е струвал 5,39 лв. за килограм (кг), то на 18 септември цената му вече расте до почти 6 лв. - 5,87 лв. за кг.
В годишно изражение скокът е стряскащ - плюс 210,58 % или с 3,98 лв. за кг. - от 1,89 лв. за кг. На 18 септември 2021 г. до вече посочените 5,87 лв. за кг.
Безспорно цените на петрола и газа на световните пазари са в основата на движението на ценовите нива и по родните бензиностанции. Намесата на правителството с подкрепата за отстъпка от 25 стотинки за литър се прие радушно и това на практика донякъде успокои потребителите на дребно. Преди изборите не се очаква особена промяна, напротив, ако тенденцията за поевтиняване се запази, заедно с подкрепата от 25 ст. за литър поне до края на ноември - средата на декември се очаква спокойствие. Още повече, че отмина и сезонът на летните пътувания. До известна степен спокойствие се очаква и след разговорите на президента и правителството с ръководството на рафинерията в Бургас - "Лукойл Нефтохим Бургас".
Тази ситуация обаче не може да се очаква в дългосрочен план. Причината не е в ситуацията на родна почва, а е напълно зависима от външни фактори. Както е известно на 5 декември влиза в сила ембаргото на ЕС върху вноса на руски петрол, а на 5 февруари и върху вноса на нефтопродукти. Едновременно с това се очаква въвеждането на таван на цената на руския петрол. С много малки изключения анализаторите предупреждават, че цената на петрола сорт Brent ще се повиши в диапазона 125 - 130 долара за барел. За сравнение, цената на Brent на лондонската борса ICE се движи през последния месец (18.08 - 16.09) в диапазона 95.76 - 91.35 долара за барел.
Очаквани промени на петролния пазар
Пренасочването на товарите с руски петрол е в пълна сила още от пролетта на тази година, но окончателното установяване на новата ситуация ще може да е ясно не по-рано от година. Все пък към днешна дата могат да бъдат направени някои изводи.
Русия може да намери нови пазари за половината от суровия петрол, който ще бъде забранен от Европейския съюз от декември, според анализаторите от енергийната компания Kpler, която се базира на ежедневното проследяване на движението на товарите. В свое проучване компанията посочва, че през предстоящата зима Индонезия, Пакистан, Бразилия, Южна Африка, Шри Ланка и някои страни от Близкия Изток може да купуват от Русия до 1 млн. барела суров петрол на ден.
Руската петролна индустрия има дял от около 10 % от световното производство и се приема като ключов източник на приходи за страната, която вече се сблъсква със сериозни санкции слез нахлуването на руски войски на територията на Украйна. Припомняме, че петролните приходи на руската страна са в пъти над тези от природен газ. Страните-членки на ЕС, както и преди купуват руски петрол, но през декември влиза в сила забраната за голяма част от суровия петрол от сорт Urals, а през февруари и за нефтопродукти. Това означава спиране на вноса на руски суров петрол от 1,3 млн. барела на ден от 5 декември , както и та 900 барела на ден нефтопродукти.
В публикувания по-рано през седмицата доклад на МАЕ експертите очакват, че това може да доведе до спад на добива на петрол в Русия почти с 2 млн. барела на ден в сравнение с времето преди войната в Украйна, освен ако този обем не бъде пренасочен към други региони и страни.
Руските компании вече пренасочиха своите доставки към Азия и основно към Индия и Китай, след отказа на някои от европейските купувачи. Всички тези проблеми водят до това, че петролът сорт Urals се продава с все по-значителна отстъпка по отношение на еталона Brent. Отстъпката по последни данни вече варира до 40 на сто от цената на сорт Brent.
Преразпределянето на световните потоци от суров петрол може да доведе до изместване и на част от експорта на други страни членки на ОПЕК+. Според мнението на анализаторите от Kpler, Нигерия може да загуби дял от пазара си в Индонезия, а Саудитска Арабия - в Пакистан.
Близкият Изток, който през тази зима може да поеме до 500 хил. барела руски петрол на ден може да пренасочи за експорт петрола, използван преди на вътрешния пазар, предполагат наблюдателите. Ситуацията се усложнява допълнително от предложението за "таван" на цената на руския петрол.
Прекъсванията в доставките на петрол в Европа ще се появи през зимата, ако ЕС спре да купува руски петрол, а след това и нефтопродукти. Независимо дали има ограничения, или не за покупки цените ща скочат. Освен това се допуска, че повишението на ценовите нива може да се случи по време на междинните избори в САЩ, а също така и случайно да съвпадне с остър недостиг на газ в Европа.
Проблемът с доставките може и да мине без огромни щети за световната и европейската икономика. Все пак рисковете остават, въпреки възможността за запълване на недостига пренасочването на товарите и от друга заради запазване и засилване на тенденцията за прехвърляне на петрол от един друг танкер в морето. Опасността за екощети ще се засили, но тук няма да се спираме на това. Отражението върху цените като цяло предстои.
Газов пазар
При газа, който е критичната линия по отношение на продължаващата енергийна война в Европа ситуацията е различна. Експертите са категорични, че през зимата руският тръбопроводен газ няма да намери достатъчно добър пазар. Причините са няколко - липса на геополитическа подкрепа, разрушеното търсене в Европа от една страна и от друга заради възобновяемите енергийни източници и рецесията. Експертите са категорични, че политиката, която европейските власти предприемат не само може, но ще бъзе опасна като цяло за западната икономика.
Както сочат предварителните очаквания, Русия може да манипулира така ситуацията, че спирането на вноса на руски петрол да съвпадне със стопирането на газовите потоци и то напълно. Подобно положение ще се отрази най-съществено на Германия, но не по-малко ще е влиянието и върху други страни, което ще доведе до преразпределяне на газа от други източници на внос, а и до ново затваряне на заводи. Съвпадението с високите цени на петрола не трябва да се изключва, още повече и заради тенденцията за пренасочване на някои производства от газ към петрол.
Пазарът на газ е доста по-малък от тази с петрол, транспортирането му е по-скъпо и не така гъвкаво. Това прави международните газови пазара по-крехки и трудно възстановими след силното сътресение през лятото на таза година. В момента европейският газов пазар практически е разбит , което се отразява и международния газов пазар, а руската страна със сигурност е наясно, че вече няма какво да губи. Разбира се, има подробности, които не бива да се подминават, но които са важни предвид стъпката на реформата на газовия пазар, за който се готви Европа. Казват, че Русия не е надежден доставчик, но ако се върнем малко назад в изказванията и действията на европейските политици ще видим, че заявките за пълен отказ от руския газ през 2025 г. са предшестващи. Връщането назад в годините, по времето на разследването срещу "Газпром" вади още една от стъпките - промяната на формулата по газовите договори - от обвързване към цената на петрола, с обвързване към цената на газа на спот пазара.
Сега Европейската комисия иска да реформира TTF, но това ще отнеме време и няма как да стане с магическа пръчка. Целта е отвързване от цената на електрическата енергия, но въпросите са изключително много, а експертите са категорични: намеренията са добри, но политическата намеса ще разруши пазара напълно. Всъщност с подсказването беше направено - реформата като цяло ще отнеме десет години. След като няма тръбопроводен газ, заради отказа на Европа, а доставчиците на LNG настояват за дългосрочни договори е нормално на масата да стои въпроса какво следва. Големият въпрос, който остава е какво означа всичко това за икономиката. Прогнозата за трудни времена може да се разшири минимум до средата на десетилетието, а може би и след това?