Рафинерията в Бургас се нуждае от година и половина - две, за да направи необходимите технологични промени за работа без руски петрол. Ако рафинерията спре сега - без необходимия запас от нефтопродукти, това ще се отрази сериозно у нас. Никой от съседните пазари няма да може да запълни липсващите количества. Така че тогава няма да си говорим за цена на горивата, а за това има ли такъв продукт на пазара.

Това заяви пред БНТ Светослав Бенчев от Българска петролна и газова асоциация. Според него към момента руският петрол в рафинерията в Бургас е около 45%-50-% от суровината, която се преработва там. Ако това количеството намалее още, рафинерията ще трябва да спре работа.

"В момента рафинерията не може да работи без руски петрол. Ако сега се спре вносът, няма да има с какво да работи рафинерията. За да бъдат направени необходимите технологични промени и да премине изцяло на друг петрол, най-вероятно ще трябва рафинерията да спре за известно време. Това е нормално, случва се при всички рафинерии", отбеляза Бенчев.

Той призова правителството да не отстъпва от позицията България да бъде сред страните-изключения за петролното ембарго на Русия, защото в противен случай е застрашена икономиката на страната.

Бенчев също така смята, че България има аргумент да изисква това, защото излазът на едно "затворено" море като Черно море не осигурява същите логистични предимства като излаза на Средиземно море.

Светослав Банчев

Кадър: БНТ

"Имаме особеността, че нямаме излаз на Средиземно море, за разлика от държавите, които най-много настояват за петролно ембарго, а сме с едно пристанище на затворено море и доставките зависят от властите в Турция и метеорологичните условия на Босфора. Сега корабите идват от 400 км и курсовете им са планирани. През Босфора ще е по-трудно - едно затваряне на прохода и забавяне на кораб, значи затваряне на рафинерията, защото тя няма да има какво да преработва. За да мислим за сериозна енергийна независимост, трябва тръбопровод Бургас-Александруполис, за да може да се доставя нефт от Средиземно море", изтъкна специалистът.

За последния месец дизелът у нас е поскъпнал с 4%, а бензинът - с 1,5% - 2%.

Бенчев смята също така, че да се говори за превоз на горива с автоцистерни не е реалистичен вариант - 300-400 трябва да минават на ден, което е невъзможно.

На въпрос какво ще се случи при налагане на ембарго върху руския петрол, той отговори, че поскъпване от 30-40% ще е неминуемо.

Според Бенчев по данни от 3 май България все още е с най-ниски цени на горивата, а по-изгодни са само тези в Унгария и Словения.