Българската петролна и газова асоциация (БПГА) предлага стратегия, с която да се избегнат трусове при доставките на горива и резките повишения на цените за българските потребители. В документа са заложени и поредица от мерки за плавен енергиен преход в транспорта.

Стратегията залага на важни политики, които трябва да се следват. На първо място трябва да се запази производството на горива в страната, а на второ - изграждането на нефтопровода "Бургас-Александруполис", посочи председателят на Българската петролна и газова асоциация Светослав Бенчев.

"Откъдето и да го погледнете, рафинерията е българска и ще продължи да ни захранва с горива, но ще трябва да се модернизира и да започне да произвежда нови видове горива, които трябва и да са осигурени а територията на страната", каза той.

Бенчев добави, че важно е изграждането на нефтопровода "Бургас-Александруполис", за да се осигури наличието на нефт в страната, за да може да се задоволи и рафинерията да бъде подсигурена с нефт.

"БПГА отчита още, че страната се нуждае от преходен период от 10 години, за да декарбонизира транспортът и това може да бъде стимулирано с редица мерки, стимулирано при промяна от задвижването от бензин на пропан-бутан", даде за пример Бенчев.

Според председателя на асоциацията, ако само половината от автомобилите у нас станат електрически, ще са нужни 2 гигавата ток, което не е предвидено в енергийните планове на България. Поради това на България бил нужен този 10-годишен период, в който като преходни горива да се включат пропан-бутанът, метанът и и алтернативни биогирова. В противен случай имало опасност от рязко поскъпване на бензинът и дизела.

Според Бенчев рециклираните горива, които се произвеждат от отпадъци, също трябва да бъдат част от енергийния микс за следващите 10 години. Той смята, че трябва да се създаде и фонд за енергийната ефективност в транспорта, който да подпомага преходните горива.

В момента цените на горивата са напълно адекватни и те са свързани с това, което се случва на международните пазари на нефт и нефтопродукти, каза още Бенчев в отговор на въпрос дали ще поскъпнат горивата след 1 март, когато окончателно ще приключи дерогацията (бел. реп. вносът на руски петрол) на "Лукойл Нефтохим Бургас".

Геополитическата ситуация продължава да оказва влияние на цените на пазарите, но нищо повече от това, посочи Бенчев.

По повод повишението на цените през последните седмици на българските бензиностанции, председателят на БПГА коментира, че към момента не може да се очакват цени от 3 лева на литър.

"Да, има известно повишение в последните седмици в рамките на 2 процента при бензина и на 3 процента при дизела, но това са изключително нормални пазарни параметри, които се дължат изцяло на цената на суровия петрол", коментира Светослав Бенчев.