"Цена на горивата от 4 лв./литър е абсурдно висока на този етап. При сегашната цена е драстично свито потреблението, а ако тя скочи над 4 лв., би замрял транспортът". Това заяви по NOVA Андрей Делчев, директор на Българската петролна и газова асоциация.

След срещата на премиера Кирил Петков с представители на превозвачите в България от Съюза на международните превозвачи предложиха намаление на акциза на горивата с 50% за период от шест месеца.

"Ние имаме най-ниските цени в ЕС", увери Андрей Делчев.

Той коментира какъв може да е най-лошият сценарий, който да сполети България по отношение цените на колонките. Изпълнителният директор на Българска петролна и газова асоциация определи като такъв евентуално спиране на вноса на руски суров петрол.

Ако се стигне до налагане на ембарго върху руските продукти, цените трайно ще се увеличат с 50-60 ст., прогнозира Светослав Бенчев от Българска петролна и газова асоциация пред БНТ.

Ние сме национално отговорни компании. Правим всичко възможно, за да може кризата, през която минава държавата, да бъде по-лесно приета от хората, увери той.

Бенчев бе категоричен, че картел в сектора никога не е имало.

"Ние сме едни от най-проверяваните сектори. Винаги сме спазвали законодателството и ще продължим да го правим".

Бенчев припомни, че в Полша, където руският нефт достига по тръбопровод, цената е с 20 ст. по-висока от рафинерията в Бургас.

Петролните продукти са борсови суровини. Те не се съобразяват със заплатите, които хората получават в една или друга държава. Проблемът не е, че горивото е скъпо, а че заплатите са малки. Ние сме индустриална асоциация и отговаряме за това, което се случва в сектора, обясни Бенчев.

И показа графика, според която цената на горивата в България от 24 февруари до 14 април е била по-ниска от тази в Гърция.

"В Гърция имаше скокове на цената както на едро, така и на дребно. И ние не отразихме в България. Ние не отразихме тези 120-130 долара за барел", посочи той.

Белчев също призна, че цените вървят нагоре, но не толкова, колкото в Западна Европа, Гърция и Румъния. Бензинът и дизелът, по думите му, са поскъпнали с около 20%.

Печалбата в сектора в момента е съвсем минимална. През цялото време се опитваме да поддържаме цени, които позволяват на българите да продължат своя живот. Но да не бъркаме марж с печалба. С марж ние покриваме разходите, които при нас също са се увеличили - електричество, складове, рафинерия, бензиностанции, заплати за хората, посочи още Светослав Бенчев.