България устойчиво изпреварва средния растеж в ЕС, като основен двигател на БВП е потреблението на домакинствата, докато инвестициите и износът остават в застой. "Преработващата промишленост у нас отчита над 100 млрд. лв. нетни приходи от продажби и дава работа на близо 500 хиляди души", заяви Петър Ганев, старши изследовател в Института за пазарна икономика, по време на 7-ия годишен форум "Производство и търговия", организиран от списание "Мениджър" на 18 март в Capital Fort.

Петър Ганев

По време на първи дискусионен панел "Глобални реалности - локални действия: Какво очаква българското производство?" Ганев допълни че, макар българската индустрия да запазва стабилни позиции, глобалните търговски войни могат да влошат условията за износ. "Ръстът на разходите за труд в промишлеността у нас е 12-13% през 2024 г. и постепенно ще промени конкурентните предимства на страната", добави той.

Преслав Райков, Global Head of Trading в Eleen Marine Commodities, коментира, че "преначертаването на глобалните търговски маршрути и политиките на САЩ ще засегнат европейските икономики и поръчките за българските компании". Според него, цените на петрола вероятно ще се коригират надолу въпреки очакванията за покачване.

"Държавата трябва да се намеси срещу нерегламентирания внос, който залива пазара" заяви Антоанета Антонова, член на управителния съвет на "Българска асоциация за текстил, облекло и кожи" . Тя алармира за 30-50% спад на поръчките в сектора, допълвайки, че липсата на квалифициран персонал също е сериозен проблем.

Доц. д-р Щерьо Ножаров подчерта необходимостта от ограничаване на сивата икономика, която се оценява на около 70 млрд. лв. "Инвеститорите трябва да имат стимул да работят законно, без нелоялна конкуренция", добави той.

Въпреки предизвикателствата, д-р Бойко Таков, изпълнителен директор на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия е оптимист: "България вече не е просто евтина дестинация. Много компании намират място на международните пазари, но трябва да работим върху брандинга".

Начало на следващия сегмет "Бизнес с бъдеще - стратегии за успех" даде Росен Кутелов, управител на маркетингова агенция "Прогрес консулт". "Няма среден потребител, има специфичен потребител, но той може да бъде управляван. Ще ви чуят тези потребители, на които сте говорили на вашия език, който е общ с техния език", заяви той.

Димитрия Караиванова, ръководител направление "Плодове, зеленчуци и цветя" в Kaufland Bulgaria, и Иван Иванов

Снимка: Manager Media Group Ltd

Темата за ефективната комуникация бе засегната и от Димитрия Караиванова, ръководител направление "Плодове, зеленчуци и цветя" в Kaufland Bulgaria. Тя подчерта важността на подкрепата за българските производители чрез гарантирани договори за изкупуване. "Искаме да убедим клиента, че може да намери българска стока на високо качество и с ясен произход", заяви Караиванова.

Иван Иванов, ръководител на категория "Плодове и зеленчуци" в Kaufland, разказа за разширяващото се присъствие на компанията в България и подкрепата за местните производители. "87% от стоката при нас е от български доставчици. Близо 2 млрд. лева са инвестициите в дълготрайни активи на Kaufland", подчерта той.

Гергана Станчева, съосновател и главен оперативен директор на LAM"ON представи иновации в устойчивите опаковки. "Създадохме LAM"ON с цел да предложим алтернатива на базираните на петрол опаковки. PACK"ON е решението за този проблем, тъй като е био-базиран и напълно компостируем", заяви Станчева.

С keynote презентация на тема "Как да използваме ефективно AI?" Жельо Пенчев, директор "Бизнес развитие" в SoftUni запозна гостите на събитието с интересни факти, свързани с внедряването на AI в бизнеса. Той сподели, че всяка втора компания в България планира да използва изкуствен интелект (AI), но не го прави, докато 73% от глобалните компании вече печелят от него. "Много компании смятат, че AI изисква огромни ресурси, но ключът е в резултатите. Започнете с малка крачка - ако проектът работи, надградете го", допълни той.

По време на панел "Панел: Търговия, базирана на данни" Петър Лозанов, маркетинг директор в CloudCart, подчерта, че успешният маркетинг зависи от автоматизацията и анализа на ключови метрики. "Сигналите идват, когато знаем какво е важно за бизнеса ни. Например, ако продажната цена надхвърли определен праг, спрете кампанията", каза той.

Кристин Стоянов, съосновател на Metric DS, отбеляза, че 50% от бюджета за кампании в social media идва от е-комерс. "Основният ни проблем е лошата е-инфраструктура и липсата на съгласие за използване на потребителски данни", добави той.

Основателят на eBag Иван Александров подчерта, че маркетингът не може да компенсира дефекти в продукта или услугата. "Фокусът ни е върху изграждането на бранда, а не върху краткосрочни продажбени кампании. Разказваме истории за стойността, която носим", заяви той.

По време на последния панел "Маркетинг или качество" участниците опитаха да отговорят на въпроса - кое е важно за потребителите в България.

Габриела Руменова, основател на "Ние, потребителите" подчерта, че първоначалният избор често се води от маркетинга, но потребителите не повтарят покупка, ако качеството не отговори на очакванията.

Евгени Венков, мениджър "Бизнес развитие", Netpeak се съгласи, че "Маркетингът е масова комуникация, но ако продуктът не се продава сам, маркетингът не може да компенсира."

Българският потребител е готов да плаща за качество, но с условности. Валентин Кунторов изпълнителен директор на Merkato посочи: "Цената е обективна, но стойността е възприятие. Бизнесът трябва да превърне характеристиките на продукта в ясни ползи за клиента."

Събитието събра над 200 представители на бизнеса, като за пореден път създаде платформа за интересни дискусии и обмяна на идеи.

Следете новини, свързани със събитията на списание "Мениджър" тук.

Институционални партньори: Българска стопанска камара (БСК), Френско-Българска търговска и индустриална камара, Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП), Българска търговско-промишлена палата и Конфиндустрия България.

Медийни партньори: Българска национална телевизия, dir.bg

ИЗБРАНО