Обърнах се към Асоциацията на колекторските фирми с настояване да направят проверка на сигналите, които получих, за опити за злоупотреба или заобикаляне на закона. Всеизвестни са оплакванията на гражданите от тормоз от страна на колекторските фирми. Това заяви в ефира на БНТ омбудсманът Диана Ковачева.

Влизането в сила от 2 юни на новите разпоредби би трябвало да даде глътка въздух на длъжниците. Трябва да бъде приет изцяло нов закон за личния фалит. За мен това е една първа крачка, призова омбудсманът.

Тук няма критерии за добросъвестност и дали има обективна невъзможност на длъжника да изплаща задълженията си. Това подканване се състои в това гражданите да признаят дълга си. Това не води до началото на нова погасителна давност. Тя просто изтича след тези 10 години. Има проблем обаче с разсрочването на дълга. Тук вече има нов падеж и започва да тече нова давност. Съветвам хората нищо да не подписват без да са се посъветвали в юрист. Изтичането на погасителната давност не заличава задължението, а отпада само възможността на кредитора да търси задължението. Задълженията могат да бъдат платени при желание на длъжника и след изтичане на давността. Трябва да има закон за колекторските фирми и за фирмите за бързи кредити", посочи Ковачева.

"Давността не се прилага служебно. За да се възползва един длъжник от тази 10-годишна давност, той трябва да възрази пред съд. Кредиторът не е длъжен да приеме възражение, ако се възрази пред него. Когато кредиторът не приеме извънсъдебно възражение, човек завежда възражение по съдебен път. Така той има правно основание да откаже да плати, докато съдът не се произнесе. Едно разсрочване може да доведе до нова давност", заяви още Диана Ковачева.