Имотният бум свършил, хит са моловете
Краткосрочните перспективи за печалби на жилищния пазар са изчерпани, а доходността на офис площите ще продължи да пада. Това са два от изводите в изследване на пазара на недвижими имоти, осъществено от УниКредит Булбанк.
Очакванията на специалистите от УниКредит Груп са, че предстои промяна в поведението на инвеститорите – те ще спрат да залагат на краткосрочни стратегии, с които се цели бърза печалба, и ще се ориентират към по-дългосрочни. Това ще изведе на преден план въпросът за качеството на строителството. Досега, в условията на изпреварващо търсене на имоти в големите градове, качеството не беше толкова решаващо. Потенциалът на краткосрочните стратегии – купуване и бързо продаване след това - обаче е изчерпан.
Ръстът на заплатите и оптимистичните очаквания за доходите доведоха до бурно развитие на търговските обекти, и по-специално на моловете, пише още в проучването. Развитието на „Витоша”, „Граф Игантиев”, „Раковски”, „Патриарх Евтимий”, „Солунска”, „Алабин” и превръщането им в първокласни търговски улици се спира от липсата на места за паркиране и трафика в центъра на града. В полза на моловете е и това, че напълно покриват международните стандарти и събират под един покрив най-популярните масови марки, смятат анализаторите на УниКредит Груп. Само през 2006 г. бяха открити три мола – Mall of Sofia (35 000 кв. м), City Center Sofia (20 000 кв. м) и Sky City Center (15 000 кв. м). И в момента в ход са няколко мащабни проекта - Carrefour Mall (60 000 кв. м), България мол, който предстои да бъде завършен през следващата година (50 000 кв. м), „Сердика център” (85 000 кв. м), Olympian Mall на бул. „Европа” (45 000 кв. м). Задават се и още по-мащабни здания. Ако всички те бъдат осъществени, площта на търговските центрове ще бъде очетворена.