В България има много малки земеделски производители, за които реализацията на тяхната продукция е предизвикателство. Необходими са допълнителни инвестиции за опаковки, съхранение при определена температура, транспорт. Всичко това ограничава възможностите им и ги принуждава да търсят бърза реализация, понякога на по-ниска цена. Това допълнително задълбочава проблемите им и прави отделянето на средства за нови инвестиции още по-трудно.

Едно от лесните решения в подобна ситуация е кооперирането и обединяването на усилията с други производители. Именно такъв е моделът на работа на фирма "Русев и Русев син". Компанията е един от основните доставчици на български плодове и зеленчуци за Лидл България и притежава собствена складова база за съхранение и опаковане на продукцията, както и собствен хладилен транспорт за извозване на стоката в цялата страна. Благодарение на тяхното сътрудничество качествените плодове и зеленчуци на над 30 производители успяват да се появят по щандовете на Lidl.

За успешната формула на това партньорство разговаряме със Здравко Здравков, "Стоково снабдяване" в Лидл България и с Русалин Русев, собственик и управител на "Русев и Русев син".

Г-н Русев, в момента доставяте близо 50% от асортимента от плодове и зеленчуци в Lidl. Как успявате и как оценявате партньорството си с Lidl?

От 1997 г. се занимаваме с производство на гъби, също и внос. От 2000 г. постепенно започнахме и търговия с плодове и зеленчуци. Партньорството ни с Lidl е от 2013 г. В началото беше трудно, доставяхме гъбите с бус - даже и съпругата ми се включваше. Имаме доста истории от онези първи години - доставяли сме при минус 25 градуса, по заледени пътища. А и знаете, че от Lidl имат доста изисквания - сертификати, контрол на качеството, спазване на хладилна верига. Те избраха да ни се доверят. Така постепенно, благодарение на тяхното стабилно партньорство и доверието им в нас, а от наша страна на постоянство и много труд до значително разрастване на бизнеса ни.В момента доставяме за Lidl над 60 вида местни плодове и зеленчуци и идват от над 30 производители от цялата страна. Водим и разговори с други 7, чиито артикули все още липсват в портфолиото ни. Именно сигурността в работата с Lidl ни дава увереност за нови инвестиции. Вложихме 3 млн. лв. в нова логистична база, предстои ни обновяване на автопарка с камиони с по-ниски вредни емисии, внедряване на софтуер за управление на склад и др. Ако трябва да обобщя какво означава да работиш с голяма верига като Lidl - това е отговорност!

Г-н Здравков, как се спряхте на "Русев и Русев син" като доверен партньор? Какво ви спечели?

Започнахме съвместната си работа с доставка на гъби. Имали сме много трудни моменти, в които той е реагирал изключително бързо, навременно, винаги е успявал да осигури доставките, независимо от трудностите и проблемите. Затова и оценихме потенциала в тези хора и решихме да разширим съвместната ни работа. Тъй като всеки ден имаше курсове към нас за доставката на гъби, започнахме да използваме транспорта му и за доставка на други зеленчуци на малки производители от неговия регион. Постепенно във времето разширихме значително видовете продукти, които "Русев и Русев син" доставят за нас, разбира се, увеличихме и обемите. Това не им пречи да бъдат все така коректни и стриктни в работата си, да доставят продукция с високо качество и непрекъснато да ни предлагат нови възможности и решения, за да може потребителите да имат достъп до повече български плодове и зеленчуци.

В какво се изразява ключовата роля на "Русев и Русев син" и Lidl за малките производители?

Русалин Русев: Повечето малки стопанства нямат възможност за осигуряване на опаковки, не разполагат със собствени камиони за извозване на продукцията, много често нямат и помещения за съхранение, отговарящо на определени изисквания за запазване на качеството. Точно там идва нашата роля на посредник -подпомагаме ги във връзка със сертификация по GLOBALG.A.P., която е задължително изискване на Lidl, и всички по-големи клиенти, които държат на качеството и спазването на необходимите стандарти при земеделското производство. Съдействаме им при заготовка на продукцията, подсигуряваме им кашони, използваме нашите камиони, за да вземем стоката им от полето и да я транспортираме. Отношенията с толкова много производители, са свързани с много организация, планиране, решаване на много проблеми от всякакво естество - от такива, свързани с проблеми с добива поради наводнение, градушка или друго природно явление, до чисто технически проблеми като намиране на части за машини, ремонти на съоръжения, пускане на електричество и много други. През годините сме се сблъсквали с хиляди казуси, в които е трябвало да се намесим, за да може да гарантираме, че необходимото количество продукция със съответното качество и отговаряща на всички изисквания ще бъде навреме в складовете на Lidl.

Здравко Здравков, Lidl: За малките производители е трудно да стигнат до веригите поради изисквания за ежедневни доставки и обеми, спазване на температурен режим при транспорта и много други. Това прави цените им неконкурентни. Затова кооперирането и обединените усилия на много производители са добро и ефективно решение, а и работата"Русев и Русев син" много успешен пример за това.

При толкова много производители, как контролирате качеството?

Здравко Здравков, Lidl: Качеството винаги е основен приоритет за Lidl, затова прилагаме чрез цялостна система за контрол, която започва още с избора на доставчик. През 2019 г. въведохме изискването всички плодове и зеленчуци да бъдат от производител, сертифициран по GLOBALG.A.P. Това е международен стандарт за качество, който покрива критерии като безопасна употреба на пестициди, работа с качествени торове и семена, анализи на водите и т.н. Всички над 120 вида плодове и зеленчуци, които предлагаме ежедневно, преминават през строг лабораторен контрол, който включва и тестване за пестицидни остатъци. При тези анализи следваме стриктно регулациите на европейското и националното законодателство, но това, което ни отличава, е, че нашите изисквания са три пъти по-строги от нормативните. Затова работим със специализирани и акредитирани лаборатории в Германия и Гърция, които покриват всички наши изисквания, като прецизно тестват пробите за над 700 вида остатъци от пестициди.

Много важна част от процеса за контрол на качеството е и температурният режим, който държим да се спазва през целия път от полето до рафта. Проверяваме дали това се спазва при приема на стоката в нашите два склада -правим проверка на температурата в камионите, както и на самите плодове и зеленчуци. Следват тестове по предварително заложени критерии за грамаж, захарност, съдържание на сок и др. Когато някое от тези критерии не е спазен, стоката изобщо не стига до продажба в нашите магазини.

Хладилният режим продължава и след приема в складовете, където стоката остава за няколкото часа до разпределянето към магазините, отново с хладилни камиони. Реално 95% от доставките по магазините са през нощта, като плодовете и зеленчуците се редят рано сутрин за максимална свежест. Вече на регала, за тях отговаря нашият "Мениджър свежест", който през деня регулярно ги преглежда.

По този начин, чрез оптимизираните процеси на работа и строг контрол, сме сигурни, че доставяме на клиентите качествена храна на оптимална цена, а те могат да разчитат на проверени и свежи плодове и зеленчуци и да са спокойни за това, което слагат на трапезата си.


Материалът е предоставен от Lidl.