Как да не останем на червено след Черния петък?
Експертите съветват - планирайте отрано и разпределете разходите си във времето
Харчим средно между 500 и 1000 лв. за офертите по време на Черен петък. Това показва анкетата сред читателите на Dir.bg. Близо ¼ от анкетираните обаче изобщо нямат представа колко ще изхарчат и просто ще пазаруват без предварителен план.
66% от анкетираните потвърждават, че със сигурност ще се възползват от предстоящите промоции, докато други 20% споделят, че ще вземат решение на момента. Онлайн каналът за пазаруване силно доминира в предпочитанията на потребителите, като в анкетата на Dir.bg 44% са посочили, че предпочитат изцяло онлайн пазаруването, а други 44% ще съчетаят сайтовете с посещение на търговски обекти.
Липсата на планиране се наблюдава както по отношение на нещата, които ще закупим, така и относно бюджета, който ще похарчим. По-голяма част от потребителите не разчитат на предварителни списъци за покупките си по време на намаленията. Едва 36% имат набелязани стоки, които следят, а останалите или въобще не са мислили какво ще купят или само частично са харесали определени продукти.
Цели 24% не знаят каква сума ще изхарчат и не са разсъждавали относно своя бюджет по време на намаленията. Едва под 14% от хората имат заделени средства специално за тази цел, докато по-голяма част от потребителите (62%) заявяват, че на Черен петък ще разчитат изцяло на текущия си доход.
Да изхарчиш толкова голяма сума без предварителен план е риск за месечния бюджет, смятат експерти. И препоръчват да следваме някои прости, но важни правила, преди да се впуснем в лудо пазаруване:
- Задайте си таван на разходите.
Направете списък с желани покупки. И следете цената им преди намаленията, така че да бъдете уверени, че получавате наистина изгодно предложение. Често потребителите се оплакват, че не виждат реални намаления в търговските обекти - сравнението на цените сега и в кампания, както и съпоставянето на офертите от няколко конкурентни сайта ще ни даде пълната информация за това.
Предварителният план ще ни държи и по-далеч от импулсивни покупки в последния момент. Промоциите и офертите се структурират така, че да ни въздействат емоционално, да ни провокират към действие и незабавна реакция. Ако имаме ясното разбиране какво ни е необходимо и важно в сезона на намаленията, ще чувстваме по-малко напрежение, че пропускаме поредното неустоимо предложение.
А зададеният таван на разходите ще ни гарантира, че няма да се окажем на червено в месеца на офертите.
- Разпределете разходите във времето.
Голяма част от потребителските стоки, към които се насочваме по време на намаленията, нямат опция за разсрочено плащане. "Сега или никога" крещи червеният етикет, а в сайтовете на търговците хронометърът отброява обратно до финала на отстъпките. "Сега или никога" с поглед към месечния ни бюджет може да се окаже много трудно решение - разумно е да не харчим прекомерно, но също така разумно е да вземем необходими стоки изгодно, вместо да ги купуваме на двойна цена само месец-два след това, нали.
Решението за подобни дилеми се нарича шопинг лимит. Това е услуга, посредством която можем да разделим текущите си плащания на месечни вноски без оскъпяване, като по този начин разпределяме балансирано разходите си във времето, а също така оставяме свободни средства за допълнителни текущи покупки.
Сред първите на пазара, които въведоха такава услуга за своите потребители, е tbi bank. С карта neon, освен нулевите такси, получаваме възможност за до 5000 лв. допълнителни средства за пазаруване под формата на шопинг лимит. След одобрението, просто трябва да влезем в приложението на tbi bank и да изберем за кои извършени трансакции искаме разсрочим. Разходът можем да разделим на три месечни вноски без лихва или за 6 или 12 месеца с малка такса. По този начин можем да разсрочваме колкото желаем плащания над 40 лв. до лимита (до 5000 лв.) - както покупки на ПОС терминал, така и онлайн плащания.
Шопинг лимитът можем да ползваме дори за теглене в брой на банкомат. В този случай има до 50 дни гратисен период, в който сумата да бъде възстановена без лихва.
- Пазете се от онлайн измами и пазарувайте от доверени сайтове.
С развитието на онлайн търговията неминуемо растат и опитите за измами в интернет. Те могат да са свързани както с кражба на банкова информация, така и с предлагането на фалшиви или некачествени продукти.
Увлечени от ниските цени, не бива да забравяме по време на Black Friday кампанията да внимаваме откъде и как поръчваме дистанционно. Не използвайте публични незащитени мрежи и се доверявайте само на проверени сайтове и познати брандове, съветват експертите по киберсигурност. Особено внимателни бъдете при реклами от социалните мрежи, които водят към новосъздадени страници, без информация за търговеца.
За улеснение на своите потребители и за повече спокойствие при онлайн шопинга tbi bank въведе още една иновация за българския пазар. В мобилното приложение за ежедневното банкиране потребителите на банката вече могат да открият специална секция Шопинг и да пазаруват директно от любимите си марки там.
Новата функция е на практика онлайн marketplace, събрал на едно място над 200 магазина - за техника, спорт, мода, стоки за дома, автоаксесоари, детски продукти и още много. Сред най-популярните брандове, включени в приложението на tbi, са IKEA, Sport Depot, ЗОРА, Техномаркет, Технополис, Aiko, Mömax, Obuvki.bg, Modivo, Fashion Days.
Така управлението на покупките, планирането на бюджета и разсрочването на разходите става още по-лесно и интуитивно, защото следим всичко на едно място - банката и магазинът са на един клик в телефона ни.
- Знайте си правата.
Важно е да помним, че при онлайн покупки имаме 14 дни за връщане, без значение от причината. Има известни изключения от това правило - например, за стоки, изработени по поръчка, за малотрайни продукти, за бельо и други продукти, за които разпечатването компрометира хигиената и др
Такава правна защита няма при покупките във физически магазин, но много от големите марки въведоха добрата практика да можем лесно да се откажем или да заменим покупка в рамките на няколко седмици или месец - трябва да се информираме предварително за това на касата.
По отношение на рекламациите, някои стоки имат търговската гаранция - от 1 месец при обувките до 1 година при електрическите уреди, например. Според разпоредбите на ЕС, за всички стоки и услуги, закупени от търговци в Съюза, потребителят има и законова гаранция за срок до 2 години, в която може да предяви претенция при скрит дефект, установен по-късно в процеса на употреба. Такава обаче нямаме, когато пазаруваме от търговци от трети страни, например от сайтове, регистрирани извън ЕС.
НАЙ
Автомобилни компании: затваряне на заводи, мащабни съкращения
Нигер се обръща към Русия за инвестиции в уран и оставя Франция в периферията
Любомир Каримански положи клетва като член на УС на БНБ
Най-големият суверенен фонд в света спира телекомуникационните си услуги за Израел
Автомобилни компании: затваряне на заводи, мащабни съкращения
Нигер се обръща към Русия за инвестиции в уран и оставя Франция в периферията
50 000 евро е средната цена на гараж в центъра на София
Любомир Каримански положи клетва като член на УС на БНБ