Пристанищни работници по Източното крайбрежие на САЩ, както и по крайбрежието на Мексиканския залив, започнаха стачка във вторник, като спряха притока на близо половината от презокеанските превози на страната, предава Ройтерс. До този ход се стигна след като преговорите за нов колективен трудов договор се провалиха заради заплатите.

Стачката блокира всичко - от доставките на храна до автомобили - от десетки пристанища от Мейн до Тексас, а според анализаторите нарушаването на търговията ще струва на икономиката милиарди долари дневно, ще застраши работните места и ще ускори инфлацията.

Международната асоциация на пристанищните работници (ILA), профсъюзът, койт представлява 45 000 пристанищни работници, водеше преговори с Морския съюз на САЩ (USMX), представляваща работодателите, по нов 6-годишен договор преди крайния срок в полунощ на 30 септември.

"В резултат на изтичането на основното споразумение между Морския съюз на САЩ и Международната асоциация на крайбрежните превозвачи, има спиране на работата в пристанището на щата Вирджиния и други пристанища в САЩ по Източното крайбрежие и Крайбрежието на залива на САЩ", съобщиха пристанищните власти във Вирджиния.

USMX не е отговорил на молбите за коментар. Но ръководителят на ILA Харолд Дагет заяви по-рано, че работодатели като оператора на контейнеровози Maersk и неговата APM Terminals North America не са предложили уместни повишения на заплащането и не са приели искания за спиране на проекти за пристанищна автоматизация. USMX съобщи в комюнике в понеделник, че е предложиха да повиши заплащането с близо 50%.

ILA съобщи в комюникета в неделя и понеделник, че стачката на пристанищата ще започне от 12:01 ч. във вторник.

Стачката, която е първа за ILA от 1977 г. насам, притеснява компаниите от всички сектори на икономиката, които разчитат на презокеанските превози, за да изнасят стоки и да си осигуряват важен внос. Стачката засяга 36 пристанища, които обработват широка гама от превозвани в контейнери стоки - от банани до дрехи и автомобили.

Профсъюзът "държи под прицел цялата страна", коментира Стив Хюс, главен изпълнителен директор на компанията HCS International, специализирана в доставките на автомобили. "Силно се опасявам, че положението ще бъде неприятно".

Спорът поставя и подкрепящия работниците президент на САЩ Джо Байдън в реално непечеливша позиция, докато вицепрезидентът Камала Харис участва в напрегната предизборна надпревара срещу бившия републикански президент Доналд Тръмп.

Председателят на Търговската камара на САЩ Сюзан Кларк призова Байдън в понеделник да преосмисли позицията си, като заяви, че "би било безотговорно да позволи спор за договор да предизвика такова сътресение за икономиката ни".

Компании за търговия на дребно, съставляващи около половината от обема на контейнерните превози, бързат да задействат алтернативни планове с навлизането им във важния сезон на продажбите за зимните празници.

Много от големите играчи доставиха стоките за Хелоуин и Коледа по-рано, за да избегнат нарушения, свързани със стачка, поемайки допълнителни разходи за доставка и складиране на стоките.

Гигантът в търговията на дребно в САЩ Walmart и търговската верига магазини за електроуреди Costco обявиха, че правят всичко възможно да смекчат последиците.

Губернаторът на Ню Йорк Кати Хочул заяви снощи, че щатът не очаква незабавно въздействие върху доставките на храни или стоки от първа необходимост.

ИЗБРАНО