Индия се превръща в следващия голям залог за PepsiCo, Unilever и други гиганти при пакетирани стоки, които целят да запълнят вакуума за растежа си, оставен от неравномерното възстановяване в Китай, пише Ройтерс (Reuters).

Тъй като икономиката на Индия се разширява с най-бързия темп сред големите нововъзникващи пазари, компаниите се опитват да обслужват разнородните групи в обществото, като лансират нови аромати и варианти на размери с цел да привлекат голямото население на страната и да навлязат на неизследвания досега пазар в селските райони.

"Макар че през последното десетилетие компаниите се фокусираха върху продажбите в Китай, следващото десетилетие е на продажбите в Индия", коментира Брайън Джейкъбсън, главен икономист в Annex Wealth Management. "Трябва да отидете там, където демографските и икономическите попътни ветрове духат зад гърба ви", добавя той.

Големи компании за потребителски стоки, базирани в Индия, страната с най-многобройно население в света, очакват по-високите държавни разходи, по-добрият мусонен сезон и ръстът на частното потребление да помогнат на потребителите да възстановят разходите през следващите тримесечия.

Очаква се това да повиши общия пазарен дял на водещите пет мултинационални компании - Coca-Cola, P&G, PepsiCo, Unilever и Reckitt до 20,53% спрямо 19,27% през 2022 г., главно стоки за грижи за бебето, за здравни грици, козметика, напитки и домакински категории, счита компанията за анализи GlobalData.

Снимка: iStock by Getty Images

Същевременно общият им пазарен дял в Китай се очаква да се свие до 4,30% през 2023 г. спрямо 4,37% през 2022 г., сочат данните.

"Китай премина през дълъг и продължителен COVID..., те дори преминаха през кратък период на отрицателен растеж, след което растежът беше много вял. За сравнение, темпът на растеж в Индия, който се движи около 4%, изглежда стабилен за целия сектор на бързооборотните потребителски стоки", казва К. Рамакришнан, управляващ директор за Южна Азия в Worldpanel на Kantar. "Както градските, така и селските сегменти в Индия отчтат растеж, но селските райони се справя малко по-добре", добавя той.

Компаниите за потребителски стоки също влагат средства в Индия с продукти като Kurkure Chaat Fills на PepsiCo, подобрения на опаковките на Coca-Cola, за да удължи срока на годност на продуктите си, а Nestle планира да въведе луксозната си марка кафе Nespresso в края на годината.

В резултат на това проникването на Coca-Cola сред домакинствата в Индия нарасна с 24% за 12-те месеца до юни, на PepsiCo - с 12,7%, на Nestle - с 6,7% и на Reckitt - с около 3,8%, сочат данните на Kantar.

Mondelez International си партнира с марката бисквитки Lotus Biscoff, за да продава продуктите си, и планира да пусне нови размери на опаковките на Oreo този месец. Компанията обяви ръст от около 5% в категорията на шоколадите в Индия през второто тримесечие.

Снимка: iStock by Getty Images

Coca-Cola също обяви двуцифрен ръст на обема си в Индия, а Unilever записа значително подобрение в страната. Регионът на Африка, Близкия изток и Южна Азия в PepsiCo отчете ръст, а компанията очаква Индия да се превърне в голям двигател на растежа там.

Резултатите в контраст със скромния ръст на обема в региона миналата година за повечето от тези компании.

На другия полюс търсенето в Китай е слабо. Nestle, която е производител на KitKat обяви спад на общите продажби в Китай през последното тримесечие и заяви, че общите икономически и потребителски нагласи там са "явно по-слаби от очакванията".

"Китай винаги е бил считан за любима страна за растеж от инвеститорите, но както видяхме, тази страна губи привлекателността си", казва Дон Несбит, старши портфолио мениджър в компанията F/m Investments.