Иран дискретно търси по света танкери втора употреба, за да замени остарелия си флот и да запази жизненоважния си петролен износ в контекста на американските санкции, според ирански и западни източници, цитирани от "Ройтерс".

След повторното въвеждане на американските санкции през ноември проучвателните разговори с Южна Корея за 10 нови супертанкера спряха. Панама премахна най-малко 21 ирански танкера от регистъра си, а Техеран сега търси допълнителни плавателни съдове от държави като Виетнам, посочиха източници.

Налагайки санкциите обаче Вашингтон направи изключение за 8-те най-големи клиенти на Иран, сред които Китай, Индия и Япония, така че те могат да продължат да купуват петрол.

Износът на петрол представлява 70 процента от иранските приходи, което означава, че поддържането на ефективна флота от танкери за съхранение и превоз на петрол е от ключово значение за Техеран.

Потенциалните продавачи обаче сега са по-обезпокоени, след като гръцка мрежа, която помогна на Иран да купи танкери при предишните санкции, бе включена в черния списък. Западните застрахователи също така странят, усложнявайки опитите на Иран да изнася петрол за одобрените от САЩ купувачи.

Ако Иран се сблъска с трудности при износа на петрол, може да има значителни последици. Като оставим настрана значението на петрола за бюджета на страната, по оценки Иран произвежда около 2,8 милиона барела дневно, което е над 9 процента от добива на ОПЕК. 

 

Израел предупреди този месец, че военноморските му сили могат да предприемат действия срещу Иран, който според Израел незаконно изнася петрол, като използва методи, подобни на методите от предишния кръг санкции. 

Иран има над 50 танкера, но се нуждае от тях за транспорт на петрол и съхранение в териториалните си води на непродадените количества "черно злато", тъй като на сушата капацитетите му за съхранение са ограничени. 

През март за съхранение са използвани 12 ирански танкера, според данни на платформата МаринТрафик .