Нарушенията на пътя, които не са довели до инцидент, не трябва да повишават цената на "Гражданската отговорност", каза ръководителят на една от големите застрахователни компании у нас и член на Асоциацията на застрохователите Стоян Проданов пред БНР. 

По думите му предложеният вариант на системата бонус-малус не се приема от обществото, защото се отклонява от класическия модел, прилаган навсякъде в Европа.

"Това, на което е базирана системата навсякъде по света, е виновно причинените пътнотранспортни произшествия, които са довели до щети, които е трябвало да бъдат обезщетени. Ако към това число сложим всички нарушения на пътя, системата доста се размива. Едното е чисто застрахователно -  имаме причинена щета и платено обезщетение. Другото е нещо, което е в света на административното наказание. Все пак може би е възможен някакъв синтез, но той е ако се оставят само най-острите, най-екстремните нарушения на пътя. Може би трябва да сложим една много по-висока граница, да кажем 40 километра в час, ако говорим за превишение на скоростта и наистина да останат тези екстремуми, които са реална опасност за водачите", казва застрахователят.

Проданов е категоричен, че когато се въведе бонус-малус системата, цената на "Гражданската отговорност" ще се стабилизира. Преди това обаче ще се покачва. Той подчерта, че системата се прилага в над 150 страни по света и е въведена преди близо 70 години.

"Една от най-ярките характеристики на системата е скалата. Тази скала, след известен период от време, може да се модифицира, ако се види, че дава някакви значими отклонения  Два пъти е променяна в Румъния, която въведе системата преди 7-8 години. Това не е нещо, около което трябва да се фокусира дебатът", допълни Проданов.

Бонусите са повече от "малусите" навсякъде по света, уточни Проданов и се пошегува, че шофьорите са очаквали по-големи отстъпки, защото темата е била обсъждана между Черния петък и Коледа.