Краят на ноември наближава, а с него идва и "Черният петък" - не само в САЩ, а и в повечето развити страни. Това е петъкът след Деня на благодарността,  в който големите магазини, брандове и онлайн платформи обявяват огромни намаления и ексклузивни оферти за стоки и услуги. Предлага се всичко - от техника до дрехи и обувки, скъпи подаръци и какво ли още не. Тази година се пада на 23 ноември.

В България "Черният петък" е едно от най-важните събития за пазаруване през годината. Според проучване, направено от black-Friday Global, над 60% от анкетираните знаят и очакват намаленията. 43% от българите ще дебнат стоки, намалени за събитието.

Тези цифри изглеждат много апетитни за много бизнеси, защото огромното търсене обещава големи печалби въпреки намаленията. Но има един тренд, който набира по-голяма скорост от традиционния "Черен петък". Това е пазаруването онлайн по време на уикенда след големия ден на намаленията.

Новият фаворит - Дигиталният понеделник

Най-големият ръст на заинтересовани купувачи, както у нас, така и в Европа и САЩ се наблюдава в покупките онлайн. Истината е, че повечето от големите намаления се предлагат от магазините и брандовете, позиционирани в моловете. Това означава огромни опашки, навалици и като цяло неприятно преживяване. Ето защо над 20% от нашенците гледат за отстъпки не само по магазините, но и в интернет.

Тази промяна на поведението е много по-голяма в страните от Европейския съюз. Cyber Monday (Дигитален понеделник) e реализирал 6.59 милиарда долара през 2017 в сравнение с 2.65 милиарда през 2015. Особеното е, че в Европа този специален Понеделник се е превърнал в дигитална седмица и продължава от последния понеделник на ноември до края на месеца. Великобритания, която традиционно е една от най-силно представящите се държави извън САЩ по време на "Черния петък", се обръща към дигиталните продажби в по-голяма степен, от колкото във физическите магазини." Argos" един от огромните каталожни магазини, започва своята дигитална седмица на 15-ти ноември, а гигантът "Amazon" на 17-ти. Промяната е сякаш очаквана за бизнесите и потребителите на Oстрова, които нямат желание да са част от лудницата, която всяка година се показва по телевизията в американските магазини.

Хората пазаруват все по-умно

Едно от големите предимства на Черния петък е, че търговските центрове, където са съсредоточени магазините предлагащи отстъпки реално привличат клиенти, които се интересуват единствено от едно-две определени неща и надеждата е, че примамливите цени ще развържат портфейла на потребителите и за други стоки. Според проучване на P&G данните показват, че броят покупки се увеличава, но похарчените пари за закупуване на една стока намалява. С пазаруването онлайн този импулсивен стимул да се купят повече намалени стоки, не съществува. Потребителите купуват нещата, които са си набелязали, без да правят тези допълнителни импулсивни покупки. Тоест, пазаруват по-умно. Онлайн пространството дава и възможност за по- агресивни отстъпки от онлайн магазините, които нямат разходи за физически обекти. Тези два основни фактора са главен двигател на все по-големите обороти реализирани онлайн, до степен, в която онлайн гиганта "Alibaba" заличи Черния петък от картата, като пусна огромни намаления по-време на "Single"s Day" -  най-големия празник на младите хора в Китай.

В интернет може и през телефона

Друго предимство на дигиталния понеделник и онлайн пазаруването е, че хората имат по-голям шанс да закупят желаната стока, както и по-богат избор от стоки, но най-важното е, че могат да пазаруват през телефона си. Според "Salesforce" през 2017-та година, 64% от потребителите са разглеждали стоки онлайн през мобилните си устройства по време на седмицата на Дигиталния понеделник, а 43% от всички онлайн потребители са закупили стоки през телефона си в същия период. Самите брандове, шопинг центрове и магазини са изпратили над 3 милиарда промоционални е-мейла и над 82 милиона SMS-а. Тези данни доказват тренда на дигитализацията, тоест че физическите магазини се дигитализират и започват да се отдръпват от Черния петък, залагайки все повече на последващата го седмица на дигиталното пазаруване.

Повече традиционни брандове ще предлагат отстъпки в 2018

Онлайн вълната на поръчки набира скорост и от факта, че много компании предлагащи традиционни услуги също ще се включат в Дигиталния понеделник. Салони за красота, ремонтни услуги, увеселителни центрове и заведения се очаква да предложат специални промоции и цени в последната седмица от ноември.

(Статията е публикувана от Tavex)