Чехия е най-зрелият пазар на луксозни марки в ЦИЕ, България прави първи стъпки
Когато сравняваме - нека имаме предвид, че Западна Европа има десетилетия наред по-голямо натрупване на капитал, отколкото страните от разглеждания регион, които до 1989 г. бяха възпрепятствани от комунизма
Ключовите фактори, които привличат търговците на луксозни марки в Централна и Източна Европа (ЦИЕ), включват наличието на финансови възможности, нарастващото желание на клиентите за постигане на "западен" стандарт на живот и потенциалът на градовете да привличат голям брой туристи и посетители, сочи един от най-новите доклади на "Колиърс" (Colliers): "Луксозни търговски марки в ЦИЕ-6*", съобщиха от компанията.
Обещаващи перспективи за търговията на дребно с луксозни стоки в ЦИЕ-6
Регионът на ЦИЕ вероятно е един от най-динамично развиващите се в света, в който се наблюдава разрастване на средната класа, както и наличие на хора с огромни финансови възможности, коментират от компанията. Бързото развитие е съпроводено от засилване на стремежа към "западен" стандарт на живот - тенденция, която е особено очевидна сред потребителите по време на бизнес и туристически пътувания.
Силвиу Поп, директор проучвания, Румъния и ЦИЕ, коментира: "Според данните на Евростат за разполагаемия доход в ЦИЕ-6 през 2022 г., за да попадне човек в горния един процент, е необходим годишен доход между 18 000 евро в Румъния и почти 38 000 евро в Чехия. За разлика от тях, заможните хора в Германия, Франция и Нидерландия печелят около 90 000 евро годишно, докато в Испания този показател е 60 000 евро. В някои западноевропейски държави границата за влизане в групата на най-богатите 10 или 20 процента е сравнима с тази на най-големия един процент в някои страни от ЦИЕ".
"Въпреки че първоначално данните може да изглеждат не особено добри, важно е да се вземе предвид историческият контекст: Западна Европа има десетилетия наред по-голямо натрупване на капитал, отколкото страните от ЦИЕ, които до 1989 г. бяха възпрепятствани от комунизма. Въпреки това те бързо наваксват изоставането си. Между 2005 г. и 2022 г. прагът на доходите на горния едни процент се е увеличил повече от два пъти във всички страни от ЦИЕ-6, като в България увеличението е почти шест пъти. За разлика от тях в Испания, Франция, Германия и Нидерландия увеличението е само 55 процента до 67 процента, което е по-малко от половината от темпа на растеж на повечето държави от ЦИЕ-6", добавя Силвиу.
Доминика Йедрак, директор проучвания, Полша и ЦИЕ в "Колиърс", добавя: "Има много причини за оптимизъм по отношение на ръста на доходите в ЦИЕ, особено в по-високия ценови клас, което е от полза за търговците на луксозни стоки. Въпреки че местната покупателна способност е във фокуса на вниманието, международните пътувания също се подобряват. Въпреки че страните от ЦИЕ все още не могат да се конкурират със световните шопинг дестинации за луксозни стоки, техните по-слабо наситени пазари предлагат по-високи маржове за търговците на дребно, което се потвърждава от данните ни".
Луксозни модни марки в страните от ЦИЕ-6
Докладът на "Колиърс" включва анализ на 179 марки, които са категоризирани в три групи: най-висок лукс, достъпен лукс и премиум марки. Анализът показва, че търговците на най-висок лукс и премиум марките най-често избират чешкия пазар. Почти 80 на сто от най-луксозните брандове са представени в Чехия, Полша и Румъния. В Полша и Румъния марките се появяват предимно в мултибранд магазини, докато в Чехия се наблюдава по-голямо присъствие в собствени обекти.
Зрялост на пазарите на луксозни марки
Чехия се откроява като най-зрелият пазар на луксозни марки в региона на ЦИЕ. С добре развита инфраструктура за търговия на дребно Прага се превърна в център за мода и луксозни стоки от висок клас, сочи проучването. Полша и Унгария могат да се считат за развиващи се пазари с отлични перспективи за растеж. Първоначално луксозните марки навлязоха там през мултибранд магазини и партньорства. В следствие на успешното им развитие много от тях вече търсят локации за свои собствени магазини. В Румъния търговците от този сегмент оперират предимно през мултибранд и партньорски магазини. Словакия и България са в начален етап на развитие на тази ниша на пазара.
"Последните 10-15 години бяха благоприятни за търговията на дребно с луксозни стоки в Централна и Източна Европа. С нарастването на разполагаемия доход, по-ниските разходи за живот и бързият икономически растеж в ЦИЕ-6, в съчетание със силното желание за постигане на "западен" стандарт на живот, следващото десетилетие би трябвало да бъде още по-обещаващо, ако настоящите тенденции се запазят", заключава Доминика.
*ЦИЕ-6 обхваща България, Чехия, Унгария, Полша, Румъния и Словакия