Black Friday традиционно е денят на най-големите продажби в годината. Той бележи и началото на Коледните намаления, когато е следващата голяма вълна за онлайн търговията. През Черния петък търговците обичайно реализират между 10 и 100 пъти повече от нормалните си среднодневни продажби! Затова всяка минута, в която сайтът ни не работи, би довела до сериозни пропуснати ползи от продажби, преки загуби от рекламната кампания, която често не можем да спрем "само за малко", както и, разбира се - нервни и недоволни клиенти. А технически проблеми и неработещи сайтове сме виждали дори и при мастодонтите в електронната търговия като Amazon, eMag и други. И ако дори и те не са застраховани от подобни ситуации, то биха ли могли всички останали малки, средни и големи онлайн магазини да се подготвят за такова пиково натоварване? За да отговорим на този въпрос, потърсихме експерта Драгомир Желев - собственик и управител на Delta.bg - една от първите хостинг компании в България, която предоставя решения на клиентите си спрямо техните нужди и ги подготвя за такива и други подобни ситуации.

Драгомир Желев

Снимка: tbmagazine.net

- Здравейте, г-н Желев! Бихте ли се представили за тези наши читатели, които не познават Вас или компанията Ви?

- Занимавам се със системна администрация от тийнейджърските ми години. Това винаги е била моята страст. През 2009 година създадох Delta.bg, като идентифицирах най-взискателните и вечно недоволни клиенти на тогава съществуващите хостинг компании - тези, с които никой не иска работи, и им предложих да тестват безплатно нашата услуга за няколко месеца. Концепцията ми беше, че ако създам услуга, която задоволява нуждите и желанията на именно тези клиенти и те останат доволни, то гарантирано ще създам най-добрата възможна услуга в България. Към днешна дата Delta.bg вече наброява сериозен екип, а тези, първите клиенти в голямата си част са ни клиенти и до днес.

- Как в Delta.bg подготвяте сайтовете на вашите клиенти за Black Friday и Коледните промоции?

- Към всеки подхождаме индивидуално, няма готов модел, който прилагаме на всички наши клиенти. Първо анализираме сайта и инфраструктурата му, какво натоварване и трафик е имал досега, обсъждаме какви са плановете и очакванията, и след това предлагаме оптималното решение, конкретно за неговите нужди.

- Кои са най-често срещаните грешки или проблеми, с които онлайн магазините се сблъскват по време на Black Friday и другите си промоционални активности?

- Темата е много обширна, но ще се опитам да обобщя няколко фактора, които биха подобрили значително представянето на сайтовете по време на промоции.

Част от бизнесите подценяват възможностите на сървърите си, тъй като в голяма част от времето те не са така натоварени. И с цел да оптимизират разходи, при пикови натоварвания се поставят в ситуация сървърите им да не могат да се справят и да започнат да бавят зареждането на сайта или дори да забиват.

От друга страна бизнеси, които са се сблъсквали с гореописаната ситуация, правят обратното - да се презастраховат. Когато в един ден правите 100 пъти повече трафик и продажби спрямо останалите 364 дни от годината, се получава така, че ако закупите или наемете сървъри, които могат да издържат пиковото натоварване, в останалото време от годината заплащате за пъти по-голям ресурс от този, който реално ползвате.

Снимка: Shutterstock

Политиката на Delta.bg е да избягваме именно тези ситуации за нашите клиенти и винаги ги консултираме така, че да получат оптимално решение, избягвайки както едната, така и другата крайност.

Липсата на подготовка и комуникация е вторият проблем, с който немалко клиенти се сблъскват. Често нови магазини или такива, които за пръв път правят ударни промоции, нямат представа какво може да е натоварването, и докато мислят за това как да рекламират ефективно, да получат максимум продажби и да изпълнят поръчките си, пропускат да се консултират с ИТ специалистите, които се грижат за техния сайт. Ако ние или колегите от другите компании не знаем, че предстои екстремно натоварване, няма как да подготвим сървърите ви. А когато се стигне до това да има създаден проблем в най-натоварения за всички ден в годината, е много трудно да реагираме своевременно без подготовка.

- И все пак, бихте ли дали няколко примерни решения за ситуациите, които описахте?

- Както вече казах, решението много зависи от нуждите и от текущата ситуация на всеки конкретен магазин. Мога да споделя най-често срещаните случаи и решения, с уговорката, че е задължително специалист да анализира текущото състояние на инфраструктурата и софтуера.

Ако целият ви магазин е разположен на един виртуален сървър, най бързото и лесно решение е да увеличите ресурсите му. Т.нар. cloud виртуални сървъри обикновено предлагат възможността да променяте лесно ресурсите им от административния панел. Разбира се винаги можете да се обърнете към хостинг доставчика си за съдействие.

Ако сайтът ви е разположен на физически сървър (собствен или нает), то "ъпгрейдването" към по-голям за кратко време не е толкова лесно и рядко е икономически обосновано решение. Това, което можете да направите най-бързо и безболезнено, без да променяте сегашната си инфраструктура, е да наемете виртуален сървър, на който да се "изнесе" базата данни за времето на промоционалната активност. Това ще разтовари основният сървър и ще даде допълнителен ресурс на сайта по относително лесен начин.

Независимо от текущата конфигурация на инфраструктурата ви, винаги е добре да се използва добро кеширане. Ако към момента нямате, то в пиковите периоди кеширането на съдържанието ще разтовари сървъра от обслужване на постоянни заявки към базата данни и апликейшън сървъра като сервира на потребителите съдържанието, което е подготвено в кеша. Тъй като кеширането на онлайн магазин е доста сложна материя, ние в Делта обикновено анализираме нуждите и използваме кобинация от софтуери, които с правилната настройка могат да подобрят производителността на един магазин неколкократно.

Друго добро решение, независещо от сегашната ви инфраструктура, е използването на Content Delivery Network (или CDN). CDN-ите са мрежа от сървъри, разположени на множество места по света, които кешират статичното съдържание на сайта ви в най-близката до потребителя точка, с което ускоряват изключително много зареждането на вашия сайт.

Маркирах най-честите проблеми и решения, но как да се процедира на практика, трябва да се прецени и прецизира за всеки отделен клиент - спрямо неговите конкретни нужди. А добрата подготовка на сървърите и комуникацията с ИТ-специалистите са от първостепенно значение за перфектната и безпроблемна работа на онлайн магазина ви.