Председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Тодор Василев подписа договорите за проектиране и строителство и за строителен надзор на тунела под Шипка. Изпълнителят - Консорциум "ПСВТ", избран още преди година, включва три български дружества - "Хидрострой", "Пътни строежи - Велико Търново" и "Пътинженерингстрой-Т".

Стойността на проекта, който включва нови тунели, мостове, подлез, е 358 020 000 лв. с ДДС. Срокът за изпълнение на обществената поръчка е 240 дни (8 месеца) за проектиране и 1280 дни (три години и половина) за строителство. 

За преминаване през тунела под Шипка няма да се плаща такса.

Какво ще се строи и къде

Обществената поръчка предвижда изграждането на участък с дължина 10,549 км, от които 7,96 км са ново строителство, а 2,59 км са реконструкция на съществуващия път I-5 Габрово - Казанлък, както и 5 тунела с обща дължина 4,011 км. Тунелът под Шипка ще е 3,22 км.

Обход на Габрово и тунел под Шипка

Източник: АПИ

Останалите 4 тунела са по-малки - съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 м. Ще бъдат построени още 6 моста и 1 подлез, 12 армирани насипа, една стоманобетонова подпорна стена, една стоманобетонова укрепителна стена и др.

Тунелът под вр. Шипка ще е на един километър западно от прохода Шипка и на един километър източно от връх Малуша. Северната част на тунела ще бъде в област Габрово, а южната - в област Стара Загора. Той ще бъде с две ленти за движение, две водещи ивици и два тротоара.

Ще се плаща ли за преминаване

За преминаването през тунела под Шипка няма да се плаща допълнително, той ще се ползва като част от републиканската пътна мрежа с платена винетка или тол такса. Очакванията са през него да преминават 10 000 пътни превозни средства на денонощие, или двойно повече от сега по маршрута.

Съоръжението ще е възлова точка при движението в посока Север - Юг и чрез него ще се осъществява преминаването през Стара планина в централната част на България. Основните транспортни направления, които ще обслужва са: Русе - Велико Търново - Шипка - Стара Загора - Свиленград (Маказа) и Оряхово - Севлиево - Шипка - Стара Загора - Свиленград (Маказа).

Проектът "Проектиране и строителство на обект: "Обход на гр. Габрово от км 20+124,50 до км 30+673,48, включително тунел под връх Шипка" е включен в проекта на Програма "Транспортна свързаност" 2021-2027 г. на ЕС.

Строителният надзор ще бъде възложен на ДЗЗД "Трансконсулт - Свеко". Техният договор е 6 479 935,20 лв. с ДДС.

Ключов за региона и страната проект 

Очаква се с построяването на тунела под Шипка тежкотоварният трафик да се увеличи над 90 на сто, а лекият - над 50 на сто. Изчисленията показват, че трафикът през тунела ще бъде два пъти по-голям и ще нарасне до над 10 000 моторни превозни средства за денонощие, посочи Тодор Василев, цитиран в съобщение на АПИ. През 2021 г. трафикът е около 5000 моторни превозни средства за денонощие.

Шефът на Пътната агенция пожела на строителите да работят качествено и да успеят да завършат проекта в срок, а на строителния надзор да бъде строг, но справедлив, за да може след завършването на обекта всички да бъдат горди от направеното.

Областният управител Ралица Манолова, която присъства на церемонията по подписване на договора за проектиране и строителство на последния участък от обходния път на Габрово и тунел под връх Шипка, определи събитието като паметно не само за Габрово, но и за страната ни. По нейните думи, цитирани от областната администрация, на пръв поглед за много хора това е незначителен акт, но всъщност е началото на реалните действия, за да се случи "най-важният за всички ни проект".